این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبرد دفاعی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۶۴

عنوان فارسی طراحی الگوی آگاهی‌بخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)
چکیده فارسی مقاله امروز درنتیجه عملکرد رسانه‌های نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یک­سو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرت‏های سلطه‎گر در واپایش فناوری‌های ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بی‏توجه به ارزش‏های انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبران‌ناپذیری جوامع هدف را تهدید می‏کند. البته همین فناوری‏ها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئه‏ها فراهم می‏کنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهی­بخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش داده­بنیاد استفاده شده است. محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیه‌­و­تحلیل داده‌های کیفی از روش سه‏مرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده ‌شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقوله‌ها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. بر‏اساس نتیجه این تحقیق؛ پدیده­محوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانه‏ای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینه‏ای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزش‏های دینی و ملی و ...؛ شرایط مداخله‏گر: عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامه‏های ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ مقوله­های راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصت‏ها و تهدیدها و ...؛ مقوله‏های پیامدی: رشد و تعالی سرمایه‏های انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing an Organizational Knowledge Model for the Army of the Islamic Republic of Iran; Based on the statements of the Supreme Leader
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, as a result of the performance of the new media with a beyond-time and beyond-place  peculiarities, on the one hand new and varied needs emerged in the social realm; on the other hand, with the authority of dominant powers in controlling communication technologies and the power of producing inappropriate content, without considering humanitarian values in line with their political objectives, has created conditions that, if neglected, the irreversible dangers threaten the target societies. Of course, these technologies provide the accurate capacity to respond to the real needs of the community and to neutralize the conspiracies. The purpose of this research is to design an organizational awareness model with an emphasis on AJA, based on the statements of the Supreme Leader, and is an applied research with a qualitative approach which has been used to obtain a precise and scientific model with a data-based approach. The researcher through referring to the archives of the Supreme Leader's statements has identified 471 symbols in 32 concepts and 6 main categories. In qualitative data analysis three-step method of open, axial, and selective coding has been used. A paradigm model is used to explore the relationship between the categories with each other. Based on the results of this study, the critical phenomenon is: The mental discovery of the facts is derived from the four concepts of the promotion of the level of intellectual, consciousness, knowledge and insight. Casual conditions: Response to the audience's need, the necessity for development, the gray space of the information world, the media domination of arrogance, and the divine responsibility of the sovereignty towards the people. Background conditions: The legitimacy and acceptability of the ruling apparatus, the rule of the religious and national values ​​and ... Meddling conditions: The enemy's soft performance, the quantity and quality of the budget and communication programs, the quantity and quality of communication tools, and etc. Strategic category: Identifying friends and enemies, explaining the opportunities and threats, and etc.  Consequence categories: Growth and excellence of the human capitals, companionship of individuals, avoidance of surprise, preservation of the borders and the system of I.R. of Iran and etc.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Supreme Leader&apos,s statements, awareness, grounded theory

نویسندگان مقاله سید وحید عقیلی |
دانشیار پایه 18

عباس اسدی |
دانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)

داود فریدپور |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)


نشانی اینترنتی http://ds.journals.sndu.ac.ir/article_289_8ff874baa90e80309becb4f2071563e4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/829/article-829-917758.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات