این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۳۷-۱۴۵

عنوان فارسی بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف: دندانپزشکی مبتنی بر شواهد((EBD رویکردجدیدی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان می­باشد که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی, تشخیص ها, مهارت های کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و الویت های درمانی بیمار است.هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش برمیزان دانش ,نگرش , دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (EBD) و تداوم آن بود. مواد وروش ها: این تحقیق،  توصیفی –مقطعی بوده و روش نمونه گیری آن بصورت سرشماری و بر روی 250 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. پرسشنامه شامل چهار بخش بررسی دانش ,نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع بود.  درزمینه EBD بود ودربین 310نفر از دانشجویان دندانپزشکی ترم های 5,7,9,11 توزیع شد و 250نفر از دانشجویان به آن پاسخ دادند. اطلاعات توسط آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت و عوامل مرتبط شامل سن ,جنس، معدل و ترم تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نمره دانش 7/1±17/2 از حداکثر ممکن 10( دانش ضعیف), رتبه  نگرش 4/3 ±32 از حداکثر نمره 50( نگرش متوسط) ,رتبه  دسترسی 5±24/9 از حداکثر ممکن 45 (متوسط) و رتبه اعتماد به منابع 4/2 ±15/3 از حداکثر ممکن 30 (متوسط) بود. با افزایش ترم، دانش دانشجویان افزایش معنی داری یافت. (0/005>P) ولی بر نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع تغییر معنی­داری نکرد. (0/2>P)  و میانگین نمره دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان پسر به طور معنی داری از دانشجویان دختر بیشتر بود. (0/003=P) نتیجه گیری: به نظر می­رسد که دانشجویان مورد بررسی دانش ضعیفی در مورد EBD داشته و نگرش، دسترسی و اعتماد به منابع متوسطی دارند و آموزش این واحد درسی ،تاثیر زیادی روی این شاخص­ها نداشته یا تاثیر آن کم بوده است و بهتر است تغییراتی در نحوه ارائه و محتوا و پیگیری بیشتر در ترم­های بعدی و همچنین عملیاتی نمودن این مبحث در بخش­های بالینی صورت گیرد . در این خصوص انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به آموزش مبحث EBD در دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی توصیه گردد. کلمات کلیدی: دانشجوی دندانپزشکی، دندان پزشکی مبتنی برشواهد،  دانش،  نگرش، اعتماد  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of instruction effect on Evidence-Based Dentistry (EBD) Knowledge, Attitudes, Access and Confidence and its consistency among Dental Students of Tehran Dental Branch, Islamic Azad University in 2017.
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Evidence-based dentistry (EBD) is a new approach to maintain the healthcare and oral hygiene, which requires proper integration of evidence, diagnosis and clinical skills of a dentist, as well as patient's medical needs and priorities. The aim of this research was to evaluate the outcomes of education on knowledge, attitude, access and confidence of dental students in field of EBD and its continuity. Materials and Methods:  Sampling was based on census method and conducted on 250 students In this cross-sectional study, a questionnaire with 4 different sections including knowledge, attitude, access and confidence was surveyed 310 dental students educating in the 5th, 7th, 9th and 11th semesters.  After collecting data, statistical analyses were performed using Kruskal-Wallis test. Related factors including age, gender and grade were also analyzed. Results: The score of knowledge was 2.17 ± 1. 7 out of the maximum score of 10, (poor knowledge)  the attitude score was 32 ± 4.3 out of the maximum score of 50, (moderate attitude)  the access score was 24.9 ± 5 out of the maximum score of 45 and the confidence score was 15.3 ± 4.2 out of the maximum score of 30. (moderate access and confidence)  The Knowledge of students increased  significantly (P < 0.005); however, it had no influence on attitude, access and confidence (P< 0.2). The mean score of access and confidence among male students was significantly higher than female students. (p=0.003) Conclusions: The evaluated students had poor knowledge on EBD but their access confidence were moderate. Education of course had no remarkable impression on these factors. And it is better to schedule change in presentation, content, more fallow up and its practical management in clinical curses. So, this issue represented the necessity of more attention to study of EBD and their performance, in dental faculty, Islamic Azad University.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عزیز مروئی میلان | Aziz Marvei Milan
Tehran Dental Branch, IAU
واحد دندانپزشکی تهران

مهدی وطن پور | Mahdi Vatanpour
Tehran Dental Branch, IAU
واحد دندانپزشکی تهران

فاطمه شاهسواری | Fatemeh Shahsavari
Tehran Dental Branch, IAU
دانشیار پاتولوژی واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-35-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-919454.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات