این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: با توجه به نقش آفرینی دانشجویان در راه توسعه کشور، همچنین نقش ویژگی‌های شناختی – اجتماعی در فرایند یاددهی و یادگیری، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی می‌باشد. روش‌ بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی – همبستگی به ویژه بر پایه مدل‌سازی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه پژوهش نیز شامل کلیه‌ی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی می باشد. پرسشنامه‌های هوش اجتماعی، باورهای خودکارآمدی و ادراک از ساختار کلاس نیز ابزار پژوهش را تشکیل دادند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از ارتباط  مثبت و معنی‌داری هوش اجتماعی با باورهای خودکارآمدی (43/0r =) و ادراک از ساختار کلاس درس (58/0r =)، همچنین باورهای خودکارآمدی و ادراک از ساختار کلاس درس (37/0r =) بود (01/0P<). نتایج ضرایب مسیر مستقیم استاندارد شده نشان داد که هوش اجتماعی 52/0 از تغییرات باورهای خودکارآمدی و 84/0 از تغییرات ادراک از ساختار کلاس درس را تبیین می‌کند و باورهای خودکارآمدی 29/0 از تغییرات ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: از آنجایی که نتایج بر ارتباط معنادار و نقش تبیین کنندگی تغییرات ادراک از ساختار کلاس به وسیله هوش اجتماعی و باورهای خودکارآمدی، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی هوش اجتماعی و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان برای تقویت ادراک آنان از ساختار کلاس درس و پیشرفت نظام آموزشی، فرایند یاددهی – یادگیری پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between perceived social intelligence by graduate students of the class structure, with the mediator role of self-efficacy beliefs
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: According to the country's development in the way students role-playing, As well as the role of socio-cognitive characteristics in the process of teaching and learning, the purpose of the present study reviews the relationship between perceived social intelligence by graduate students of the class structure, with the role of the mediator to self-efficacy beliefs. Methods: The method of present study is descriptive – solidarity and specifically based on structural equation modeling. The research population includes all dormitory students of Tehran University in graduate school. Research tool is social intelligence, self-efficacy and perception beliefs formed the class structure questionnaires. Results: The findings of the study indicate significant positive relationship with self-efficacy beliefs and social intelligence (r = 0.43) and the perception of the structure of the classroom (r = 0.58), as well as the perception of self-efficacy beliefs and classroom structure (r = 0.37), (P < 0/01). The results of the direct path of standardized coefficients indicated that social intelligence and self-efficacy beliefs of 0.84, 0.52 changes the perception of the classroom structure defining the beliefs of self-efficacy and perceived changes of 0.29 Classroom explaining the structure of the students. Conclusion: Since the results are meaningful relationships and the role of defining perception changes of the class structure by social intelligence and self-efficacy beliefs, holding workshops and courses on self-efficacy beliefs of students and social intelligence to boost their perception of the classroom structure and progress educational system, teaching- learning offer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرامرز محمدی پویا | Faramarz mohammdipouya


سجاد قارلقی | Sajad gharloghi


سهراب محمدی پویا | Sohrab mohammdipouya


سحر قریب طزره | Sahar gharib -Tazareh



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1747-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات