این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف پرداختن به رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اهواز بود که در سال 95-96 مشغول به تحصیل و 518 نفر بودند. براساس جدول مورگان210 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزﻣﻮنﻫﺎی ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳـﻮن استفاده گردید. یافته­ها: با توجه به نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی، 92/0 r=  در سطح 99 درصد اطمینان رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. (p< 0.01) و همچنین بین متغیر استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی، 51/0- r=  در سطح 99 درصد اطمینان رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد. نتایج: بررسی فرضیه اول پژوهش حاکی از وجود رابطه بین تحمل پریشانی و استفاده مفرط از تلفن همراه در بین دانشجویان بود. همچنین نتایج به دست آمده از این پژوهش در رابطه با فرضیه دوم نشان داد که رابطه معنی­داری بین استفاده مفرط از تلفن همراه و فرسودگی تحصیلی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between excessive use of mobile phone and the experience of distress and academic burnout of students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: This research has been conducted with the purpose of addressing the relationship between excessive use of mobile phone and experience of distress and academic burnout of students. Method: This research is a descriptive-correlation and practical research. The statistical population of this research includes all the educational sciences students of Payame Noor University of Ahvaz having who have been students during 2016-2017 academic year and they were 518 people. According to Morgan's table, 210 people were chosen by random sampling method. The tool for gathering information was questionnaire. In order to analyze the data, frequency table, frequency percentage, mean, and standard deviation were used in the descriptive statistics section, and Pearson correlation test was used in the inferential statistics section. Results: According to the results of Pearson correlation coefficient, there is a significant and positive relationship between the variables of excessive use of mobile phone and academic burnout (r=0.92) at the confidence level of 99 percent (p˂0.01). Also, there is a negative and significant relationship between the variables of excessive use of mobile phone and experience of distress (r= -0.51) at the confidence level of 99 percent. Discussion: Testing the first hypothesis of the research indicated the existence of a relationship between experiencing distress and excessive use of mobile phone among the students. Also, the results of this research regarding the second hypothesis indicated that there is a significant relationship between excessive use of mobile phone and academic burnout. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه علی آبادی | khadijeh aliabadi
allamei tabataba university
دانشگاه علامه طباطبائی

مریم فلاحی | maryam falahi
allamei tabataba university
دانشگاه علامه طباطبائی

مهدی کماسی | mehdi komasi
allamei tabataba university
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1172-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات