این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه دوم  شهرکرد  بود. روش بررسی: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه  شهرکرد  در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه به تعداد 40 نفر (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب گردید. گروه آزمایش تحت آموزش  خوددلسوزی شناختی به صورت گروهی قرار گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل پرسشنامه  بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته­ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که آموزش خوددلسوزی شناختی بر  کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (01/0P<). نتیجه­گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به خوددلسوزی شناختی در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و  عامل مهمی در کاهش فرسودگی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی دانش­آموزان می­باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوددلسوزی شناختی، بهزیستی تحصیلی، دانش­آموزان.

عنوان انگلیسی The effect of educating cognitive self-compassion on academic wellbeing of secondary school students in Shahrekord
چکیده انگلیسی مقاله Backgrounds and objectives: The purpose of the present study is to The effect of educating cognitive self-compassion on academic wellbeing of secondary school students in Shahrekord Research method: The research methodology was semi-experimental with pre-test and post-test design. The statistical population of the current study included all female high school sophomores in ShahreKord during the academic year of 2017-18. A sample size of 40 subjects (20 in the experimental group and 20 in the control group) was selected using  multistage cluster random sampling. The experimental group was trained under the cognitive self-compassion strategy. The tools for collecting data were Stress Questionnaire due to the Of Academic wellbeing Tuominen-Soini et all (2012). Inferential statistics of multivariate covariance analysis was used to analyze the data. Findings: The results of data analysis showed that cognitive self-censorship education has a significant effect on reducing academic burnout and increasing involvement in school homework, school value and academic satisfaction (P < 0.01). Conclusion: As a consequence, according to the results of the present study, paying attention to cognitive self-compassion in schools is considered highly significant and is known as an important factor in reducing student academic burnout and increasing involvement in school homework, school value and academic satisfaction   Key Words: cognitive self-compassion, academic wellbeng, students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive self-compassion, academic wellbeng, students

نویسندگان مقاله رزاق کرمی | razagh karami
Islamic Azad University - Shahrekord Branch
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شهرکرد

طیبه شریفی | tayebe sharifi
Islamic Azad University - Shahrekord Branch
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شهرکرد

محمد نیکخواه | mohammad nikkhah
Islamic Azad University - Shahrekord Branch
دانشگاه تربیت معلم شهرکرد

احمد غضنفری | ahmad ghazanfari
Islamic Azad University - Shahrekord Branch
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شهرکرد


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1755-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات