این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عوامل موثر بر استفاده از رسانه های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه رسانه­ها امکان ارتباط دانش­آموزان و معلمان، محتوا و معلمان و دانش­آموزان با همتایانشان را فراهم می­کنند لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر استفاده از رسانه­های دیداری – شنیداری و نرم­افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز است. روش کار: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و  جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی تبریز در سال تحصیلی97-1396 می­باشد، حجم نمونه از بین 4025 نفر معلم ابتدایی شهرستان تبریز، بر اساس جدول مورگان 351نفر تعیین شد. نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به صورت خوشه ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط متخصصان تایید شده و پایایی  با آلفای کرونباخ 738/0 می­باشد. داده ها از طریق نرم افزار spss  تجزیه و تحلیل شده و از روش­های آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عوامل و روش فریدمن برای اولویتبندی عوامل استفاده گردید. نتایج: میزان استفاده از رسانه­های دیداری-شنیداری آموزشی توسط معلمان ابتدایی تقریبا در حد متوسط یعنی 3تا 5 ساعت در هفته بوده و میزان استفاده از نرم­افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی کمتر از متوسط است. 8 عامل موثر بر استفاده از رسانه های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شناسایی شدند که به ترتیب  1- حمایت مدیریت مدرسه 2- محتوای رسانه­های دیداری- شنیداری و نرم افزارهای آموزشی 3- ویژگی­های فردی معلمان 4- امکانات و تجهیزات مدرسه 5- سن زیاد معلمان 6-  مهارت  معلمان در استفاده 7- حمایت فنی  8- عوامل سازمانی و اداری می­باشند.   نتیجه گیری: برنامه­ریزان آموزش و پرورش باید جهت استفاده هرچه بیشتر معلمان از رسانه­ها و نرم­افزار های آموزشی، بر اساس عوامل شناسایی شده و اولویتبندی انجام شده تصمیمات راهبردی در این زمینه را  اتخاذ نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی factors affecting the use of instructional visual-auditory media and softwares by primary teachers of Tabriz city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, the media provide the possibility of communication between students and teachers, content and teachers and students with their peers. Therefore, the purpose of this study is to identify the factors affecting the use of visual-auditory media and educational software by primary teachers of Tabriz city. Methods: The research method is descriptive survey. The statistical population of this study includes all Tabriz elementary school teachers in the academic year of 2017-2018. The sample size from among 4025 elementary teachers of Tabriz city, according to Morgan table, was 351. The sample was selected by cluster random sampling method. Data gathering tool was a researcher made questionnaire whose validity was confirmed by experts and reliability of Cronbach's alpha was 0.738. Data were analyzed by SPSS software and descriptive and inferential statistical methods including exploratory factor analysis were used to identify and Friedman method was used to prioritize factors. Results: The use of audiovisual media by primary teachers is roughly modest, 3 to 5 hours a week, and the use of software by primary teachers is less than moderate. 8 factors affecting the use of visual-auditory media and educational software were identified by primary teachers as follows: 1- Supporting school management 2- Content of audiovisual media and educational software 3- Individual characteristics of teachers 4- School equipment 5- Seniority of teachers. 6- Skills for teachers. 7- Technical support. 8- Organizational and administrative factors. Conclusions: Educational planners should make strategic decisions on the basis of identified factors and prioritizing them in order to make the most of the teachers use the media and educational software.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف ادیب | Yousef Adib
دانشگاه تبریز.

فیروز محمودی | Firooz Mahmoodi


داود اژدری | Davoud Azhdari



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1856-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات