این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه‌ی روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی مجازی
چکیده فارسی مقاله ​اهداف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه­ی روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره­ی دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه­های اجتماعی مجازی انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می­باشد؛ جامعه آماری پژوهش، شامل دانش­آموزان دختر دبیرستان­های دوره دوم ناحیه1 شهر اهواز است که از بین آنان تعداد 100 نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای در پایه­های مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های محقق ساخته­ی میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی، روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی  استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده­های حاصله از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و در سطح آمار استنباطی نیز از آزمون همبستگی استفاده شده است. داده­ها نیز با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تحلیل شد. یافته­ها: بین زمان اختصاص داده شده به شبکه­های اجتماعی مجازی و روابط اجتماعی دانش­آموزان رابطه­ی منفی و معناداری وجود داشت (P< 0/01). همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین زمان اختصاص داده شده به شبکه­های اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان رابطه­ی منفی و غیر معناداری وجود دارد (P>0/19). نتیجه­گیری: با توجه به امکاناتی که شبکه­های اجتماعی مجازی در اختیار دآنش­اموزان قرار داده­اند، علاوه بر برنامه­ریزی برای پیشگیری از آسیب­های احتمالی این شبکه­ها در زمینه­ی روابط اجتماعی دانش­آموزان می­توان از امکانات و قابلیت­های شبکه­های اجتماعی مجازی برای تعمیق یادگیری، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت کلاسی و فعالیت­های گروهی دانش آموزان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study The Social Relationships And Academic Achievement Of High School Female Students Of Second Grade Based On Their Degree Of Dependence On Virtual Social Networks
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The present research aimed to study the social relationships and academic achievement of high school female students of second grade based on their degree of dependence on virtual social networks. Method: This is a descriptive-correlational study. The population of the study consisted of high school female students of second grade from district 1 of Ahwaz city, of which 100 samples were selected through multistage random sampling in different grades. To collect data, researcher-made questionnaires on measure of the use of virtual social networks, social relationships and academic achievement have been used. In order to analyze the data obtained from the research in the level of descriptive statistics, the frequency and mean were used, and also in the level of inferential statistics, the correlation test was used. Data were analyzed using SPSS statistical software. Findings: There was a negative and significant relationship between the time spent on social networking and students' social relationships (P < 0.01). Also, the results of this study showed that there is a negative and non-significant relationship between the time devoted to virtual social networks and academic achievement of students (p>0.19). Conclusion: In addition to planning for preventing possible damage of these networks in the context of students' social relationships, considering the possibilities offered by virtual networks to the students, virtual networking capabilities can be developed to deepen learning, Increased motivation for academic achievement, class participation, and student group activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قدرت الله خلیفه | ghodrat allah
دانشگاه چمران اهواز

مریم فلاحی | maryam
دانشگاه علامه طباطبائی

شکیلا کاوس زاده | shakila
دانشگاه چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-242-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات