این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش مؤلفه های برنامه‌ درسی پنهان در سازگاری حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه درسی پنهان از موضوعات اساسی برنامه ریزی درسی است که تاثیرات آن بر دانش، نگرش و رفتار دانشجویان در اغلب موارد از برنامه درسی رسمی بیشتر است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف ﺑﺮرﺳﻲ نقش مؤلفه های برنامه­ درسی پنهان در سازگاری حرفه­ای دانشجویان دانشگاه تبریز انجام یافته است. روش ها: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 97-96 می باشد که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 380 نفر برآورد و انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: 1. پرسشنامه محقق ساخته 11 مولفه ای برنامه درسی پنهان با ضریب پایایی 97/0 و 2. پرسشنامه 2 مولفه ای و 34 گویه ای سازگاری حرفه ای پورکبیریان با ضریب پایایی 93/0 است که روایی پرسشنامه­ها توسط اساتید گروه علوم تربیتی تایید شدند. داده­های گردآوری شده با استفاده از آزمونt  تک نمونه ای و ضریب همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین های بدست آمده در مولفه های برنامه درسی پنهان و سازگاری حرفه ای در اغلب موارد بالاتر از میانگین نظری بود. ریشه کانونی هر دو متغیر، از لحاظ آماری معنادار بود که برای ریشه اول ضریب همبستگی 37/0 و برای ریشه دوم 21/0 می­باشد. بنابراین در ریشه کانونی اول، ابعاد برنامه درسی پنهان 16 درصد، و در ریشه کانونی دوم 5 درصد از تغییرات سازگاری شغلی را تبیین می کند. نتیجه گیری: ، با توجه به شاخص­های واریانس استخراج شده و همپوشی می­­توان نتیجه گرفت که در ریشه دوم، متغیرهای پیش بین و ملاک ارتباط بسیار ضعیفی با همدیگر دارند و قابل تبیین و تفسیر نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی پنهان، سازگاری حرفه ای،دانشجویان دانشگاه تبریز

عنوان انگلیسی The role of hidden curriculum components in the professional adaptation of Tabriz University students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hidden curriculum is one of the main topics of curriculum planning, and its effects on students' knowledge, attitudes and behavior are often greater than formal curriculum. Therefore, the present study aimed to investigate the role of hidden curriculum components in the professional adaptation of Tabriz University students. Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population includes all students of Tabriz University in the academic year of 97-96. The sample size was estimated using randomized cluster sampling, 380 people. Data gathering tools include: 1. A researcher-made questionnaire composed of 11 components of the hidden curriculum with a reliability coefficient of 0.97; and 2. The two-component and 34-item questionnaire of Pork-Kabirian's professional compatibility with a reliability coefficient of 0.93. The validity of the questionnaires Were confirmed by the professors of the Department of Educational Sciences. Collected data were analyzed using one-sample t-test and focal correlation coefficient. Findings: The obtained meanings in hidden curriculum components and job adaptation are often higher than theoretical average. The focal root of both variables is statistically significant. For the first root, the correlation coefficient is 0.37 and for the root of 0.21. Thus, in the first focal root, the hidden curriculum dimensions are 16%, and in the second focal root, 5% of the changes in job adjustment are explained. Conclusion: According to extracted variance indices and fusion, it can be concluded that in the second root, predictor variables and criteria are very weak and they have lower predictive power.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود طهماسب زاده | davoud tahmasebzadeh


فیروز محمودی | firooz mahmoodi


فاطمه فرج پور بناب | fateme farajpor



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1499-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات