این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تبیین مفهوم و ابعاد معنویت در تدریس از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از راههای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری، بهرهبرداری از معنویتگرائی است که مهمترین وجه آن، وجود مدرسان و اساتید معنویت گراست. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی دقیقتر این موضوع و دستیافتن به مفهوم معنویت در تدریس و شناخت ابعاد آن از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان، انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش شامل 22 نفرمدرسین دانشگاه، 25 نفر اساتید حوزه و 19 نفر دانشجو علاقهمند به شرکت در مطالعه بود که با نمونهگیری به شیوه در دسترس وارد مطالعه شدند. جمعآوری داده ها به وسیله مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته انجام شد. داده ها با کمک نرم افزار MAXQDA و به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها در 3 درونمایه، 8 طبقه و 35 کد دسته بندی گردید. درونمایه، ارائه محتوا و مضامین معنوی، مشتمل بر طبقات تاکید بر آموزه های دینی، پرداختن به مسائل انسانی و اخلاقی و آموزش استدلال دینی؛ درونمایه به کارگیری روشهای تدریس جهت انتقال معنویت شامل طبقات ارائه محتوای معنوی به صورت رسمی و غیر رسمی و استفاده از رویکردهای موثر تدریس؛ و درونمایه تسهیل تکامل معنوی شامل طبقات تحت عنوان پرورش ابعاد دینی، پرورش ابعاد انسانی– اخلاقی و دستیابی به غایت اهداف آموزشی بود. نتیجه گیری: یک گام مؤثر در ارتقای آموزش عالی، تلاش در زمینه افزایش دانش و آگاهی مدرسین حوزه و دانشگاه در زمینه مسائل معنوی جهت انتقال مفاهیم معنوی و اخلاقی به دانشجویان، برای دستیابی به غایت اهداف آموزشی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنویت، دانشجویان، یاددهی، یادگیری، آموزش
عنوان انگلیسی
Explaining the concept and dimensions of Spirituality in teaching from the point of view of the Seminaries and Universities professors and students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the ways to improve the teaching and learning process is to use spirituality, the most important of which is the presence of teachers of spirituality. The current study was carried out to reach the concept of spirituality in teaching and recognizing its dimensions from the viewpoint of seminary and university professors and students precisely. Methods: This study is a qualitative study of content analysis. The study population consisted of 22 university professors, 25 seminary professors and 19 students interested in participating in the study. They were included in the study by available sampling. Data collection was done by semi-structured interviews. Data was analyzed using MAXQDA software and by conventional content analysis method. Results: The findings were categorized in 3 themes, 8 classes and 35 codes. One theme as spiritual content was included classes emphasizing religious beliefs, addressing human and moral issues and teaching religious arguments. The other theme was the use of teaching methods for the transfer of spirituality, including the categories of the provision of spiritual content, both formal and non-formal. Furthermore the use of effective teaching approaches. Third theme as facilitating spiritual evolution was included classes entitled raising religious dimensions, cultivating human-moral dimensions and achieving the ultimate goal of educational goals. Conclusion: Efforts to increase the knowledge and awareness of seminary and university instructors on the spiritual issues, in order to transfer spiritual and moral concepts to students, is an effective step in promoting higher education in order to achieve the goals of educational goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Spirituality, Students, Teaching, Learning, Students
نویسندگان مقاله
زهرا نصراللهی | Zahra Nasarollahi
محمد حسن حاج رحیمیان طسوجی | Mohammad Hassan Haji Rahimian Tassoji
محسن رضائی آدریانی | Mohsen Rezaie Adaryani
نرگس اسکندری | Narges Eskandari
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1891-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات