این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۸، شماره ۱۶۵، صفحات ۸۷-۹۷
عنوان فارسی
تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: رضایتمندی همراهان بیماران بستری یکی از ارکان کیفیت مراقبت از بیماران است که با ارائه حمایت آموزشی مناسب میتواند موجب بهبودی بیمار شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر رضایتمندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر طراحی شد. مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای بر روی 69 نفر از همراهان بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه در بیمارستان فاطمه زهرا ساری انجام شد. نمونه ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، همراهان بیماران علاوه بر اطلاعات معمول بیمارستان از روز قبل از عمل تا 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان مداخله آموزشی را دریافت نمودند. اما در گروه کنترل تنها اطلاعات معمول بیمارستان ارائه شد. رضایتمندی همراهان در هر دو گروه، 24 ساعت قبل از ترخیص بیمار با استفاده از پرسشنامه رضایت مندی همراهان بیماران بزرگسال بستری در بخش ویژه اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمونهای من ویتنی، تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دادهها نشان داد که اختلاف آماری معنیداری بین میانگین رضایت مندی همراهان گروه مداخله (08/6±28/81) بعد از اجرای آموزش نسبت به گروه کنترل (56/11±03/58) وجود دارد (001/0>p). در مقایسه حیطهها، بیشترین رضایتمندی همراهان بیماران در حیطه عملکرد کارکنان درمانی و کمترین در حیطه تصمیمگیری در مورد بیمار بود. استنتاج: با توجه به یافتهها پرستاران میتوانند با اجرای برنامه آموزشی به مراقبین خانوادگی، رضایتمندی آنان را از مراقبتهای پرستاری افزایش دهند و موجب ارتقای نحوه مراقبت از بیمار پس از جراحی قلب گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت مندی، همراهان، بخش مراقبت ویژه، آموزش، پیوند عروق کرونر
عنوان انگلیسی
Effect of a Training Program on Satisfaction of Caregivers of Patients with Coronary Artery Bypass Graft
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Satisfaction of caregivers of hospitalized patients is one of the pillars of good quality in patient care. Providing appropriate trainings on this issue could lead to improvements in patient recovery. The present study was conducted to investigate the effects of a training program on satisfaction of caregivers of patients who had Coronary Artery Bypass Grafting. Materials and methods: An interventional study was done in 69 caregivers of hospitalized patients in intensive care unit in Sari Fatemeh Zahra Hospital. The samples were randomly allocated into intervention and control groups. In the intervention group, the caregivers of the hospitalized patients alongside routine information received training starting one day before their patient's surgery until 24 hr before discharge. The Family Satisfaction in the Intensive Care Unit (FSICU) was administered to measure the satisfaction of caregivers in both groups, 24 hr before discharge. Data were analyzed using Mann-Whitney, Independent t-test, and Chi-square. Results: Compared to the control group, a significant difference was found between the mean score for satisfaction in intervention group after the training program (58.3±11.56 vs. 81.28±6.08), (P< 0.001). Caregivers reported highest level of satisfaction with medical personnel performance and the lowest with making decisions about patients. Conclusion: According to the findings, nurses can increase caregivers' satisfaction from nursing care by providing them with training programs and improve patient care after heart surgery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبا شوشی | Fariba Shoushi
MSc in Critical care Nursing, Student's Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
ویدا شفیع پور | Vida Shafipour
Assistant Professor, Department of Medical-Surgical Nursing, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نورالدین موسوی نسب | Nouraddin Mousavinasab
Associated Professor, Department of Biostatistics, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
یدالله جنتی | Yadollah Jannati
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8698-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-929346.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات