این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۵، صفحات ۹۸-۱۰۸

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: رضایت مادر از تجربه زایمان ممکن است انتقال به دوره مادر شدن را تحت تاثیر قرار دهد. مداخلات آموزشی طی بارداری ممکن است سبب بهبود توانایی مادر جهت مقابله با استرس و ارتقاء شایستگی نقش مادری و افزایش رضایتمندی مادر گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 122 زن نخست باردار با سن حاملگی 28-14 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1395-1394 انجام شد. افراد به صورت تصادفی با استفاده از قرعه کشی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. گروه مداخله، 3 جلسه برنامه آموزش روانشناختی را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس رضایتمندی از زایمان مک کی، احساس والدین از شایستگی و افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. یافته‌ها: میزان رضایتمندی مادر از زایمان در گروه مداخله به طور معنی دار بیش تر از گروه کنترل بود (046/0=p)، به طوری که میزان رضایتمندی کامل از زایمان در گروه مداخله 3/23 درصد و در گروه کنترل 9/12 درصد بود. میانه نمره شایستگی نقش مادری در گروه مداخله 61 (10) و گروه کنترل 5/54 (12) بود و بین دو گروه تفاوت آماری معنی دار وجود داشت (003/0= p). استنتاج: براساس یافته های این پژوهش، برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری، سبب افزایش رضایتمندی مادر از زایمان و ارتقاء شایستگی نقش مادری می گردد.   شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N2017071135008IRCT  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Prenatal Psychological Trainings on Satisfaction with Childbirth and Maternal Role Competence in Primiparous Women
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Women's satisfaction with childbirth may influence their transition to motherhood. Training interventions during pregnancy may improve the ability of expectant mothers to cope with stress, promote the maternal role competence, and increase mothers' satisfaction. This study aimed at investigating the effect of prenatal psychological trainings on satisfaction with childbirth and maternal role competence in primiparous women. Materials and methods: This clinical trial was conducted in 122 primigravid women at 14-28 gestational age attending the Healthcare Centers in Mashhad, Iran 2015-2016. The subjects were divided into two groups of intervention and control using drawing. The intervention group received psychological trainings in three sessions. Mackey Childbirth Satisfaction Rating Scale, The Parenting Sense of Competence Scale, and Edinburgh Postnatal Depression Scale were administered. Data were analyzed applying descriptive and analytical statistics. Results: Satisfaction with childbirth experiences was significantly higher in the intervention group compared to that in the control group (23.3% and 12.9%, respectively, P= 0.046). The mean scores for maternal role competence in intervention group and controls were the values61 (10) and 54/5 (12), respectively, indicating significant differences between the two groups (P= 0.003). Conclusion: According to current findings, prenatal psychological trainings increased mothers' satisfaction with childbirth and enhanced maternal role competence.   (Clinical Trials Registry Number: IRCT2017071135008N1)  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه کردی | Masoumeh Kordi
1 Assistant Professor, Department of Midwifery, Evidence-Based Health Care Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه مامایی، مرکز تحقیقات مبتنی بر شواهد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

محدثه بخشی | Mohaddeseh Bakhshi
Midwifery Instructor, Department of Midwifery, Islamic Azad University, Quchan Branch, Quchan, Iran
مربی، گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایران

شاهد مسعودی | Shahed Masoudi
Assistant Professor, Department of Counseling and Psychology, Islamic Azad University, Quchan Branch, Quchan, Iran
استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایران

حبیب الله اسماعیلی | Habibolah Esmaily
4 Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, Social Determinants of Health Research Center, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4350-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-929347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات