این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۵، صفحات ۱۴۰-۱۴۹

عنوان فارسی مقایسه فرآیند‌های واجی در کودکان دو زبانه فارس- عرب‌زبان و کودکان تک زبانه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دو زبانگی پدیده‌ای شایع در بسیاری از کشورهای جهان بوده و و ممکن است سبب افزایش خطاهای هم خوانهم خوانی در گفتار کودکان دو زبانه شود. هدف از این مطالعه بررسی مهارت‌های واج شناسی شامل بسامد، نوع و نسبت وقوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس- عرب شهر اهواز مرکز استان خوزستان در زبان فارسی بوده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بوده است و آزمودنی‌های این پژوهش 28 کودک 48-36 ماه بودند که در دو گروه 14 نفری تک‌زبانه و دو زبانه  فارس-عرب تقسیم‌بندی شدند. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده از مهدکودک‌های سطح شهر آن جام شد. ابزار این پژوهش آزمون واجی از مجموعه آزمون دیپ متشکل از 54 واژه یک تا چهارهجایی بود که فرآیندهای واجی در دو طبقه ساخت هجا و جانشینی بررسی شدند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار (SPSS(21 و آزمون آماری من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نسبت وقوع فرآیند واجی جانشینی بین دو گروه تک‌زبانه و دو زبانه اختلاف معنادار دارد (05/0P=)؛ اما نوع فرآیندهای واجی در دو گروه کودکان تک‌زبانه و دوزبانه‌ فارس- عرب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هم چنین بسامد فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه بیش تر از کودکان تک‌زبانه است. استنتاج: این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تأثیری بر چگونگی نوع فرآیندهای واجی ندارد اما بر بسامد فرآیندها می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی چون نوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه مشابه کودکان تک‌زبانه است پس نظام واج شناسی این کودکان مشابه کودکان تک‌زبانه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرآیندهای واجی، کودکان، دو زبانه، فارس- عرب، ساخت هجا، جانشینی

عنوان انگلیسی Comparing Phonological Processes in Persian-Arabic Bilingual Children and Monolingual Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Bilingualism is a common phenomenon in many countries which could increase consonant errors in the speech produced by bilingual children. The aim of this study was to evaluate phonological skills such as occurrence proportion, and the frequency and type of phonological processes in Persian-Arabic speaking children in Ahvaz, Iran. Materials and methods: A descriptive-analytical cross-sectional study was performed in 28 children aged 36-48 months. The subjects were randomly selected from nurseries in Ahvaz and were divided into two groups (n=14 per group), according to being Persian monolingual or Persian-Arabic bilingual. We used the Persian Phonological Test (PPT), a subtest of Persian Diagnostic Evaluation Articulation and Phonological test which includes 54 one-four phoneme words. The phonological processes were investigated in two groups: structure and substitution processes. Data were analyzed in SPSS applying Mann-Whitney U test. Results: The results showed that occurrence proportion of substitution process was significantly different between the two groups (P=0.05), but the type of phonological processes did not show any significant difference between the two groups. Frequency of phonological processes was found to be higher in bilingual children. Conclusion: In this study bilingualism was found to have no effect on type of phonological processes, but could be effective on frequency of processes. The type of phonological processes in bilingual children is similar to that of monolingual children, so the phonological system in Persian-Arabic bilingual children is similar to that of the monolingual children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم دلفی | Maryam Delphi
Assistant Professor, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Audiology, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی- اسکلتی، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

وفا دلفی | Vafa Delphi
MSc in Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

طلیعه ظریفیان | Talieh Zarifian
Assistant Professor, Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation, Tehran, Iran
استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

عنایت الله بخشی | Enayatolah Bakhshi
Assistant Professor, Department of Statistics, University of Social Welfare and Rehabilitation, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8016-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-929351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات