این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۵، صفحات ۱۵۰-۱۵۸

عنوان فارسی خطا های شایع در کلید واژه های انگلیسی مقالات حوزه آموزش علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کلید واژه‌هایی که توسط نویسندگان مقالات علمی، در انتهای چکیده به مقاله تخصیص داده می‌شود، فشرده‌ترین و مرتبط‌ترین کلمات، با محتوای مقاله هستند. این واژه‌ها منبع اصلی برای نمایه‌سازی و ذخیره مقاله در پایگاه‌های اطلاعاتی، و نیز کلید هایی هستند که به بازیابی مقالات مرتبط کمک می‌کنند. لذا هرگونه خطا، چالش و اغتشاش در کلیدواژه‌ها، هر دو فرآیند ذخیره و بازیابی اطلاعات را مختل می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین انواع خطاهای موجود در کلیدواژه‌های مقالات حوزه آموزش علوم پزشکی انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی، بر روی کلیدواژه‌های مقالات 13 مجله حوزه آموزش علوم پزشکی انجام گرفت. از 3194 مقاله مورد بررسی، تعداد 10965 مدخل استخراج گردید. کلیدواژه‌های هر مقاله در نرم افزار اکسل وارد گردید طوری که در مقابل هر کلید واژه فارسی، کلید واژه انگلیسی مربوطه (در صورت موجود بودن ) قرار داده شد. سپس تک تک واژه‌های فارسی از نظر مطابقت با کلید واژه انگلیسی و بالعکس، مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: از مجموع خطا های موجود در مجلات مورد بررسی، (عدم ثبت کلید واژه انگلیسی به ازای کلید واژه فارسی) و نیز (عدم ثبت کلید واژه فارسی به ازای کلید واژه انگلیسی)، مجموعاً بالاترین میزان خطا (31/70 درصد) را به خود اختصاص دادند. استنتاج: باتوجه به نتایج مطالعه حاضر و وجود انواع خطاها در بخش کلیدواژه‌های مقالات، توصیه می‌شود که نویسندگان مقاله، داوران و ویراستاران مجله برای جلوگیری از اختلال در امر اطلاع رسانی، توجه دقیق تری به بخش کلید واژه های مقالات داشته باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Common Mistakes in English Keywords of Articles in the Field of Medical Sciences Education
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Author-assigned keywords at the end of the abstracts in scientific articles are the words most relevant to the content of the article. They are the main sources for indexing and storing the articles in databases, and help to retrieve related articles. Therefore, any mistake or ambiguity in keywords lead to disruption of both data storage and retrieval processes. This study aimed at investigating the types of errors made in author-assigned keywords of articles in the field of medical education. Materials and methods: In this descriptive research, the keywords in 13 journals publishing articles in medical education were studied. Out of 3194 articles reviewed, 10965 entries were extracted. The English and Persian keywords were compared using Excel. Results: In the journals studied, the mistakes associated with keywords were made mainly on not writing the equivalent keywords for English keywords and Persian keywords (70.31%). Conclusion: According to current study, the authors, reviewers, and editors are suggested to pay more attention on keywords to prevent disturbance in storing and retrieving the articles.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل اکبری | Esmaeil Akbari
Associate Professor, Department of Physiology and Pharmacology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, IranImmunogenetics Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانمرکز تحقیقات ایمونوژنتیک، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

رزیتا رضایی | Rozita Rezaei
Immunogenetics Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
مرکز تحقیقات ایمونوژنتیک، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

زهرا بهشتی | Zahra Beheshti
Nursing Instructor, Department of Nursing, Amol Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1586-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-929352.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیکال ژورنالیسم
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات