این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۶۱-۹۶

عنوان فارسی دانشگاه پایدار: پیش‌بایست‌های دست‌یابی به آموزش پایدار
چکیده فارسی مقاله پیدایش مفهوم‌های توسعه پایدار و سپس پایداری و گستره ادبیات دانشگاهی و اسناد ملی و بین‌المللی در مفهوم‌سازی آن‌ها و در نقد فرایند توسعه رشدمحور (اقتصادی) که دهه‌ها بر جوامع بشری در قلمرو ملی و بین‌المللی حکمفرما بوده است، همگی بیانگر آن است که این الگوواره (پارادایم) واپس‌گرایانه کنونی، پیامدها و خسارت‌های اجتماعی و زیست محیطی فراوانی برای اجتماعات بشری پدید آورده است.  بخشی گسترده از دشواری‌های کنونی که بشریت و زیست بوم او با آن دست به گریبان است، برآمده از دانش رشته‌ای و از هم‌گسیخته‌ای به‌نظر می‌رسد که به دلیل حاکمیت «گفتمان سودجویانه اقتصادی» و ابزارگرایانه جریان حاکم اقتصادی پدید آمده است. از این‌رو، در این جستار، نخست مفهوم توسعه پایدار با رویکردی انتقادی بازکاوی و سپس با تکیه بر الگوواره پایداری، مفهوم آموزش پایدار که مفهومی در حال تحول است با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با صاحب‌نظران دانشگاهی بازکاوی و بازاندیشی شد. بر پایه یافته‌های نظری و میدانی این جستار، راه برون‌رفت از بحران و ناپایداری کنونی و دست‌یافتن به توازن و پایداری، نخست، نیازمند نقد دانش کنونی و پیامدهای ناشی از عملکرد مبتنی بر آن است و هم‌هنگام، نیازمند دانش‌آفرینی نوین بر پایه همکنشی جمعی و با رویکردی بین‌المللی و فرارشته‌ای است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sustainable University: Prerequisites for Achieving Sustainable Education
چکیده انگلیسی مقاله The emergence of the concepts of sustainable development, then the "sustainability" and scope of academic literature and national and international documents in their conceptualization, and also in criticizing the growth-oriented (economic) development process that has dominated human societies for decades in the national and international realms, all show that the current retrogressive paradigm has created many unfortunate social and environmental consequences for human communities. It appears that a widespread part of the current problems that man and his ecosystem are facing arises from disciplinary and incoherent knowledge that has emerged partly due to the dominance of "economic-utilitarian discourse" and its instrumentalist nature. Hence, the concept of sustainable development is examined with a critical approach. Then, relying on the sustainability paradigm, the concept of sustainable education, as an evolving concept, is re-examined and redefined using qualitative content analysis and semi-structured interviews with scholars. Based on the theoretical and experimental  findings of this research, to get over this crisis and the current unsustainability and to achieve balance and sustainability, we first need to criticize the current knowledge and the unfortunate consequences of its functioning, which at the same time, requires new knowledge creation based on social interaction and international interdiscplinarity approaches and efforts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مطهره حمزه رباطی | Motahhareh Hamzerobati
University of Urmia
دانشگاه ارومیه

حمید جاودانی | Hamid Javdani
Department of Higher Education Management Studies, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran.
موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

بهناز مهاجران | Behnaz Mohajeran
Department of Educational Psychology, University of Urmia
دانشگاه ارومیه

میر محمد سیدعباس زاده | Mir Mohammad Seyed Abbaszadeh
Department of Educational Psychology, University of Urmia
دانشگاه ارومیه

مجتبی بذرافشان مقدم | Mojtaba Bazrafshan Moghadam
Department of Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2572-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-938309.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات