این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۹۷-۱۲۸
عنوان فارسی
تأثیر عوامل روانی، شخصیت، فشارکاری ادراک شده، اعمال ناایمن و رفتارهای شغلی کارکنان بر رویداد سوانح شغلی
چکیده فارسی مقاله
سوانح، بهویژه سوانح شغلی، سالانه هزینههایی هنگفت بر کشور تحمیل مینماید. عوامل فردی، از عوامل اصلی مؤثر بر ایجاد سوانح شغلی است. این پژوهش با بررسی تأثیر عوامل روانی، شخصیت، فشارکاری ادراکشده، اعمال ناایمن و رفتار شغلی کارکنان در ایجاد سوانح شغلی، درصدد تبیین نقش عوامل پیشگفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارکنان شاغل در شرکت ملی گاز ایران است که در بازه زمانی مشخص، حادثه شغلی را تجربه کردهاند. نمونهای بیش از 431 نفر با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای، از جامعه آماری تعیین شد. برای بررسی شیوه اثرگذاری متغیرهای مستقل این پژوهش بر سوانح شغلی و تبیین سهم آنها در ایجاد سوانح شغلی، از آزمون رگرسیون لجستیک بهره گرفته شد. یافتهها حکایت از تأثیرگذاری متغیرهای مورد پژوهش (بهجز متغیردرگیری شغلی کارکنان بهعنوان یکی از ابعاد تشکیلدهنده عوامل روانی)، بر بروز سوانح دارد که در این میان، سه مؤلفه اعمال ناایمن کارکنان، فراموشکاری و فشارکاری ادراکشده، سهمی بیشتر در تبیین سوانح شغلی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سوانح شغلی، عوامل روانی، شخصیت، فشارکاری ادراکشده، رفتار شغلی.
عنوان انگلیسی
Effects of Psychological Factors, Personality Traits, Preceived Work Stress, Unsafe Acts and Occupational Behaviors of Employees on the Rate of Occupational Accidents
چکیده انگلیسی مقاله
The present study is a qualitative research which used the Q approach to examine and explain managers' mental patterns regarding psychological empowerment of employees. Q-method is applied to identify subjective thinking, opinions, attitudes and beliefs of people about the phenomenon under examination. To collect data, deep interviews were administered, whose validity and reliability were confirmed, respectively by CVR approach and Kapa Kohn method. In addition, purposive sampling technique was used; as a result, 19 interviews were obtained. The results indicate that managers' six main mind-sets relevant to employee empowerment are as follows: inspiring capacity-building, stimulating thinking, creating motivation, promoting ethical climate, advocating competency, and enhancing interpersonal trust. As an example, stimulating thinking is the dominant model of managers' mind-set that develops psychological empowerment in their employees by creating questioning capabilities, creating passion for thinking, and positive thinking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صابر تقی پور | Saber Taghipour
Department of Public Administration, Institute for Management and Planning Studies
مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
فیروز رازنهان | Feerooz Raznahan
Institute for Management and Planning Studies
مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2610-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-938310.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات