این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۱۶۰-۱۸۰
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود شایستگی مدیران
چکیده فارسی مقاله
بهمنظور تدوین الگوی توسعه شایستگی در میان مدیران بخش ستادی شرکت ملی گاز ایران، این پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی، ابتدا خبرگان موضوع، به روش هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمهساختاریافته صورت پذیرفت و طی دو مرحله، تحلیل دادههای کیفی شناسایی و سپس در گروه کانونی، یافتهها تعدیل و مؤلفهها در قالب الگوی مفهومی منعکس گردید. روایی پرسشنامه (%74) و پایایی آن (%89) محاسبه و در نمونه آماری 160 نفر از مدیران شرکت ملی گاز ایران که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا و دادههای کمّی پژوهش گردآوری گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمّی نشان میدهد که از دیدگاه مدیران، وضعیت کلی شایستگی مدیران در شرکت ملی گاز ایران، بالاتر از میانگین و کموبیش مطلوب بوده و همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان میدهد که مؤلفههای هفتگانه شناسایی شده دارای بار عاملی کافی برای پیشبینی شایستگی است. بر این اساس، با ارزیابی عملکرد مدیران مبتنی بر الگوی شایستگی متناسب با بافت شرکت، بهصورت مستمر و اجرای بهینه طرح توسعه و پرورش مدیران، موجب رشد و بهرهوری هرچه بیشتر و مزیت رقابتی بالاتری برای سازمان میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying effective factors on improving managers' Competency
چکیده انگلیسی مقاله
In order to develop a competency development model among the managers of the National Iranian Gas Company's department, this research was performed Exploratory combination method. Considering qualitative analysis of the study, 12 professionals of the subject were selected objectively .There are totally 7 major factors introduced as the management competency . A focal group is then formed in order to adjust the study findings. The questionnaire validity and verification havebeen substantiated using estimations& calculations of the expert opinion (74%) and Cronbach's alpha coefficient (89%) in a sample group of 160 managers in the NIGC (National Iranian Gas Company). Quantitative data analysis and the study findings indicated that NIGC managers finds the management competency status in NIGC practically appropriate and significantly above-average. The cause-and-effect analysis also indicates that the suggested 7 major factors of the management competency aspects are complete & comprehensive enough to explain and project the competency levels of NIGC managers.Therefore training programs for development of the managers' competency levels could be built upon anappropriate management competency model so that effectiveness and efficiency of such programs in enhancement of the managers' competencies could be guaranteed and subsequently the organization sustainable competitive advantage and long-term success in today's complex business environment could be realized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فخرالسادات هاشمیان |
دانشگاه علامه
عباس عباس پور |
دانشگاه علامه
حمید رحیمیان |
دانشگاه علامه
علی دلاور |
سعید غیاثی |
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2288-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-938312.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات