این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۸۳-۳۰۴

عنوان فارسی تحلیل تلئولوژیک مهارت‌های اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله کودکان و نوجوانان‏ از طریق کسبِ مهارت‏های اجتماعی‏ـ هنجارها، انگیزه‏ها، نگرش‏ها، و رفتارهای لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و نیز حفظ روابط بینِ‏فردی را فرامی‏گیرند. مدارس، به‏منزله مهم‏ترین پایگاه آموزشی، نقش بسزایی در پرورش این مهارت‏ها در دانش‏آموزان دارند. با توجه به اهمیت موضوع و نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سیاست‏های این نهاد، در تحقیق حاضر، محتوای سند تحول از نظر میزان توجه به مقوله‏های مهارت‏های اجتماعی از دیدگاه هدف‏گزینی تلئولوژیک تحلیل محتوا شد. برای این کار، پس از دسته‏بندی و شمارش گزاره‏های آشکار و پنهان و محاسبه شاخص‏های آمار توصیفی، به منظور برآورد میزان درجه اهمیت شاخص‏ها، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد و پایایی پژوهش، پژوهشگران فصل چهارم سند را مجدداً کُدگذاری کردند و ضریب توافق 75/92درصد به‏دست آمد. یافته‏ها نشان داد که بیشترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفه مهارت‏های ارتباطی (41درصد) و پس از آن مسئولیت‏پذیری (27درصد) و مهارت‏های مقابله‏ای (20درصد) است و به مؤلفه‏های همدلی (5/0درصد) و جرئت‏ورزی (68/0درصد) کمترین توجه صورت گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Teleological Evaluation Contents of Social Skills in Document of Fundamental Reforms in Education
چکیده انگلیسی مقاله Children and teenagers learn norms, motivation, attitudes and behaviors and maintain interpersonal relationships to adapt to social needs through the acquisition of social skills. Schools have an important role in the development of these skills in students. Due to the importance of the issue and the role of Document of Fundamental Transformations in Education on this institution's policies, this study is quantitative analysis of the contents of Document of Fundamental Transformations in terms of attention to the categories of social skills from the goal setting teleologic perspective. After sorting and counting covert and overt statements, and calculate descriptive statistics, to estimate the degree of importance of Indicators, Shannon entropy method was used. For calculating the reliability and validity of research re-encoding was used by other researchers in Chapter 4 of the document and agreement coefficient obtained 92.75 percent. Results showed that the highest amount of attention and the importance was about Relationship skills (41 percent) and then was responsibility (27 percent) and coping skills (20 percent). Empathy (0.5 percent) and Assertiveness (0/68 percent) had been little attention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا ابراهیمی مقدم |
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

کمال درانی |
استاد دانشکدة روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_66856_1873466975c04a747f9005213c4378e8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-953579.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات