این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۶۱-۴۸۴

عنوان فارسی پیش‌بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق پیش‏بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض است. روش پژوهش توصیفی‏- پیمایشی است. جامعه نمونه 186 نفر از معلمان شهرستان آزادشهر است که به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. از پرسش‏نامه‏های هوش فرهنگی آنگ و همکاران، مدیریت تعارض رابینز، و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکارانش استفاده شد. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و به‏ترتیب 86/0، 85/0، و 89/0 محاسبه شد. از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، بین هوش راهبردی، هوش دانشی، هوش انگیزشی، هوش رفتاری، و مدیریت تعارض رابطه معنی‏داری وجود دارد که از بین متغیرها، هوش رفتاری در مجموع بیشترین تأثیر را در پیش‏بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد و از قدرت پیش‏بینی‏کنندگی بسیار زیادی برخوردار است. به منظور مدیریت بهتر تعارض‏های موجود در محیط کار، باید هوش فرهنگی معلمان را تقویت کرد. بر اساس نتایج این تحقیق، می‏توان در دوره‏های تربیت معلم و ضمن خدمت درباره هوش معلمی از منظر رفتار شهروندی سازمانی بحث کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت تعارض، هوش فرهنگی،

عنوان انگلیسی Predict the organizational citizenship behavior based on cultural intelligence and conflict management
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research is to study and know the relationship between cultural intelligence and managing the conflict with organizational citizenship behavior of elementary schools teachers in aAzadshahr, that it was conducted with descriptive – survey research among the statistical universe consists of 468 teachers of elementary schools in Azadshahr that 186 persons of them were chosen through stratified random sampling method. Also, the Ang et.al's cultural intellectual questionnaire (2004), Robbins's conflict management questionnaire (1998) and Podsacoff et. al.'s organizational citizenship behavior questionnaire, that their admissibility and credibility were verified in previous researches some times, were used to gather information, but in this research were studied again using Cronbach's alpha coefficient and was calculated 0.86, 0.85, and 0.89, respectively, and information obtained from these questionnaires were analyzed using SPSS software with descriptive and inferential statistics of correlation coefficient and regression test and the following results are obtained; there was a significant positive relationship between strategic intelligence or meta-cognition and conflict management. There was a significant positive relationship between intelligence quotient, motivational intelligence, behavioral intelligence (or cognition) and conflict management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا میرعرب رضی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه مازندران، ایران

محسن دیبایی صابر |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_66863_880ca8e35319e5b3766b7dfdfcb7ab83.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-953587.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات