این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۸۵-۵۰۲
عنوان فارسی
اعتبارسنجی مدل زمینهای اثرگذار بر رفتار خادمانۀ کارگزاران سازمان حج و زیارت
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته اکتشافیـ مدل ایجاد ابزارـ بهمنظور شناسایی اثر عوامل زمینهای بر رفتار خادمانه کارگزاران سازمان حج و زیارت در اماکن متبرکه مکه و مدینه با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی در بخش کیفی انجام شده است. دادههای کیفی با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر اساس معیارهای نظامنامه ارزیابی عملکرد کارگزاران خادم سازمان حج و زیارت از طریق 18 نفر از خادمان برتر تا اشباع نظری مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شد. متن مصاحبههای انجامشده در قالب واحدهای فکر کدگذاری، مقولهبندی، و در نهایت در طبقات مضامین طبقهبندی و اعتباریابی شد. یافتههای کیفی تحقیق ویژگیهای رفتار خادمانه کارگزاران را در قالب چهار رفتار انساندوستانه، رفتار پیشقدمانه، رفتار وظیفهگرایانه، و رفتار خودگرایانه و عوامل زمینهای مؤثر بر آن را در قالب دو زمینه شخصی و زمینههای مرتبط با نقش تبیین میکند. پس از کشف مقولههای مدل ارائهشده در مرحله کیفی، بهمنظور اعتبارسنجی کمّی مدل استخراجشده، پرسشنامهای مشتمل بر 123 گویه طراحی و تنظیم شد و در اختیار 205 نفر از کارگزاران بهصورت نمونهگیری در دسترس قرار گرفت و اعتبار مدل بهصورت کمّی نیز تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
exploration model of background factors influencing on stewardship behavior in organization
چکیده انگلیسی مقاله
This study was performed with a mixed exploratory approach – tool creation model – aiming to model the contextual factors on the stewardship behavior of Hajj and pilgrimage organization servants in the holy places of Mecca and Medina using the conventional content analysis in qualitative section. Semi-structured interviews were performed with 18 top servants to achieve the qualitative data from the purposive sampling method according to criteria of code of conduct performance evaluation of the Hajj pilgrimage organization servants to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes and intra-subject agreement methods of two coders were used to validate it. The research qualitative findings explain the servants' stewardship behavior in the form of four behaviors: Humanitarian, pioneering, service-orientation and self-orientation behaviors, and contextual factors affecting it in terms of personal background factors and role-related background factors. After discovering the category of model presented in the qualitative stage, 112-item questionnaire was designed and regulated to qualitatively validate the extracted model and it was provided for 205 servants by available sampling method and the validity of the model was qualitatively verified.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا امینی |
استادیار، بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
فریبرز رحیمنیا |
استاد، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_66864_6cc26d86eb295f746f3515efd3a0b7e3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-953588.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات