این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۵۰۳-۵۱۹
عنوان فارسی
بررسی پیشایندهای مؤثر بر سایبرلوفینگ
چکیده فارسی مقاله
سایبرلوفینگ اپیدمی نسبتاً جدیدی در سازمانها و اثر جانبی فناوریهای جدید است؛ این پدیده، با کاهش بهرهوری کارکنان، هزینههای سازمانی را افزایش میدهد. محققان سازمانی علاقهمندند تا با یافتن پیشایندهای سایبرلوفینگ آن را کاهش دهند. هدف از این پژوهش نیز بررسی پیشایندهای مؤثر بر سایبرلوفینگ است. نگرشهای شغلی، حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت، سایبرلوفینگ ادراکشده از همکاران، طفرهروی غیراینترنتی، و خودکارآمدی اینترنتی بهعنوان پیشایندها بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطه رفتار سازمانی و منابع انسانی قرار میگیرد. جامعه پژوهش کارکنان یک شرکت پتروشیمی است که 296 نفر از کارکنان شرکت نمونه آماری را تشکیل دادهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تحلیل دادهها نیز از رگرسیون گامبهگام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل نهایی نشان میدهد که متغیرهای طفرهروی غیراینترنتی (371/0=β ،0.00p<)، خودکارآمدی اینترنتی (296/0=β ،0.00p<)، نگرش مثبت به سایبرلوفینگ (172/0=β ،0.00p<)، و سایبرلوفینگ ادراکشده از همکاران (133/0=β ،0.00p<) پیشبینیکنندههای معناداری برای سایبرلوفینگاند. این مطلب مؤید آن است که مشارکتکنندههایی که درگیر رفتارهای سایبرلوفینگاند خودکارآمدی اینترنتی و طفرهروی غیراینترنتی بسیار زیادی دارند و همچنین نگرش مثبت به سایبرلوفینگ داشته و سایبرلوفینگ را بهمنزله هنجار عمومی سازمانی پذیرفتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اینترنت، اینترنت غیرکاری، پیشایندها، سایبرلوفینگ، نگرش،
عنوان انگلیسی
Effective Antecedents of Cyberloafing
چکیده انگلیسی مقاله
Cyberloafing as one of the widespread phenomenon in workplace has been brought many consequences such as reducing HR productivity and raising organizational costs. Many scholars have interested in exploring its antecedents to address this issue. To this, current study is aimed to examine effective cyberloafing antecedents including job attitudes (job and intrinsic involvements), managerial support for use of internet, perceived cyberloafing of coworkers, non-internet loafing and internet self-efficacy. We conduct our research based on descriptive- correlation method. Our data were collected through designed questionnaire from 296 employees in Tabriz Petrochemicals Company who have been access to Internet. To analyze gathered data we used Stepwise Regression. Results elicited by Regression test showed that non-Internet loafing (β=0.371, p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی رزمی |
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
آرین قلیپور |
استاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی پیراننژاد |
دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_66865_6a4fce79fc37a9971a51c17c6ec08cfa.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-953589.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات