این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۵۰۳-۵۱۹

عنوان فارسی بررسی پیشایندهای مؤثر بر سایبرلوفینگ
چکیده فارسی مقاله سایبرلوفینگ اپیدمی نسبتاً جدیدی در سازمان‏ها و اثر جانبی فناوری‏های جدید است؛ این پدیده، با کاهش بهره‏وری کارکنان، هزینه‏های سازمانی را افزایش می‏دهد. محققان سازمانی علاقه‏مندند تا با یافتن پیشایند‏های سایبرلوفینگ آن را کاهش دهند. هدف از این پژوهش نیز بررسی پیشایند‏های مؤثر بر سایبرلوفینگ است. نگرش‏های شغلی، حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت، سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران، طفره‏روی غیراینترنتی، و خودکارآمدی اینترنتی به‏عنوان پیشایندها بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی‏‏- همبستگی انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطه رفتار سازمانی و منابع انسانی قرار می‌گیرد. جامعه پژوهش کارکنان یک شرکت پتروشیمی است که 296 نفر از کارکنان شرکت نمونه آماری را تشکیل داده‏اند. برای جمع‏آوری اطلاعات از پرسش‏نامه و برای تحلیل داده‏ها نیز از رگرسیون گام‏به‏گام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل نهایی نشان می‏دهد که متغیرهای طفره‏روی‏ غیر‏اینترنتی (371/0=β ،0.00p<)، خودکارآمدی اینترنتی (296/0=β ،0.00p<)، نگرش مثبت به سایبرلوفینگ (172/0=β ،0.00p<)، و سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران (133/0=β ،0.00p<) پیش‏بینی‏کننده‏های معناداری برای سایبرلوفینگ‏اند. این مطلب مؤید آن است که مشارکت‏کننده‏هایی که درگیر رفتارهای سایبرلوفینگ‏اند خودکارآمدی اینترنتی و طفره‏روی ‏غیر‏اینترنتی بسیار زیادی دارند و همچنین نگرش مثبت به سایبرلوفینگ داشته و سایبرلوفینگ را به‏منزله هنجار عمومی سازمانی پذیرفته‌اند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینترنت، اینترنت غیرکاری، پیشایند‌ها، سایبرلوفینگ، نگرش،

عنوان انگلیسی Effective Antecedents of Cyberloafing
چکیده انگلیسی مقاله Cyberloafing as one of the widespread phenomenon in workplace ‎has been brought many consequences such as reducing HR productivity ‎and raising organizational costs. Many scholars have interested in ‎exploring its antecedents to address this issue. To this, current study is ‎aimed to examine effective cyberloafing antecedents including job ‎attitudes (job and intrinsic involvements), managerial support for use of ‎internet, perceived cyberloafing of coworkers, non-internet loafing and ‎internet self-efficacy. We conduct our research based on descriptive- ‎correlation method.‎‎ Our data were collected through designed questionnaire from 296 ‎employees in Tabriz Petrochemicals Company who have been access to ‎Internet. To analyze gathered data we used Stepwise Regression. Results ‎elicited by Regression test showed that non-Internet loafing (‎β‎=0.371, ‎p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رزمی |
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

آرین قلی‌پور |
استاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علی پیران‌نژاد |
دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_66865_6a4fce79fc37a9971a51c17c6ec08cfa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-953589.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات