این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد ۲۶، شماره ۱۰۲، صفحات ۱۹۵-۲۱۵

عنوان فارسی برآورد قدرت بازاری و پراکندگی آن در صنایع غذایی ایران
چکیده فارسی مقاله این مطالعه با هدف تعیین قدرت انحصاری 22 صنعت غذایی از 136 رشته فعالیت صنایع کارخانه‌ای ایران در سطح کدهای آیسیک چهاررقمی و بررسی جایگاه صنایع غذایی از نظر پراکندگی قدرت بازار بین 23 رشته فعالیت در سطح کدهای دو رقمی آیسیک انجام گرفت. همچنین رویکرد غیرساختاری و پارامتریک، لو و یو برای برآورد قدرت انحصاری صنایع استفاده شد. بر اساس نتایج مطالعه، 73 درصد صنایع غذایی، قدرت انحصاری بیش از 10 درصد داشتند. صنایع تولید نان و انواع نوشیدنی‌ها از بیشترین قدرت انحصاری برخوردار بودند، در حالی که صنایعی مانند آماده‌سازی و آرد کردن غلات و حبوبات؛ کشتار دام و طیور؛ تولید فراوردهای لبنی؛ بسته‌بندی و درجه‌بندی پسته؛ تولید روغن‌های نباتی و عمل‌آوری گوشت و فرآوردهای آن، رفتاری رقابتی داشته‌اند. در مجموع، 87 درصد صنایع ایران قدرت انحصاری و رفتاری غیررقابتی دارند. همچنین صنایع به طور متوسط دارای بازدهی کاهنده نسبت به مقیاس هستند و جایگاه صنایع غذایی از نظر نابرابری قدرت بازار رتبه دوازدهم در بین 23 صنعت با کد دو رقمی است. بنابراین، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در برخی از صنایع مانند تولید آرد، با آزادسازی صادرات محصولات - به شرط نبود یارانه مواد اولیه- مفید خواهد بود. همچنین در خصوص صنایع کشتار دام و طیور این سیاست راهگشاست. به منظور افزایش رقابت در سایر صنایع، یکی از راهکارها کاهش و منطقی نمودن تعرفه‌های وارداتی با هدف بهبود رقابت در تولید این محصولات است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رقابت،قدرت انحصاری،مارک‌آپ،پراکندگی قدرت بازار،

عنوان انگلیسی Estimation of Market Power and Its Distribution in the Food Industry in Iran
چکیده انگلیسی مقاله This article determine the monopoly power of 22 food industries among 136 manufacturing industries at 4 digit ISIC level, and also determine the position of food industry in terms of market power dispersion among 23 fields in industry at 2 digit ISIC level. The unstructured and parametric approach of Lu and Yu was used to estimate the monopoly power of industry. According to the results, the mark-up of 73 percent of food industries is more than 10 percent. Industrial production of bread and a variety of beverages are the largest monopoly power, while industries such as production, processing and preserving of meat and meat products; manufacture of vegetable and animal oils and fats; manufacture of dairy products; manufacture of grain mill products  show a competitive behavior. On the whole, 87 percent of the Iranian industries have monopoly power and uncompetitive behavior. Meanwhile, the industries have the decreasing average of returns to scale and the position of food industry in terms of inequality rank of market power dispersion, is 12 among 23 industries with 2-digit level. Therefore, using the potential capacity of some industries such as flour production can be helpful, with liberalization the exports of their products while no subsidization is provided for the raw material. In order to increase the competitive nature of the other industries, a strategy can be; reducing and rationalizing the import tariffs with the aim of improving competition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competition, Monopoly Power, Markup, Market Power Dispersion

نویسندگان مقاله فرهاد خداداد کاشی |
سازمان مرکزی پیام نور، تهران

جعفر عبادی |
دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

سید ضیاء الدین کیاالحسینی |
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه مفید، تهران، ایران

خلیل حیدری |
‌استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://aead.agri-peri.ac.ir/article_73559_6da06658f43641d0c1a2698886fa251c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات