این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۹-۱۵
عنوان فارسی
بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری ادراکشده با خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: درچند دهه اخیر، ایجاد و پرورش مهارتهای یادگیری خودتنظیمی درجوانان به یکی ازاهداف آموزشی تبدیل شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک ازشیوه های فرزندپروری ادراک شده باخودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و در زمره تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر مشهد تشکیل میدهند تعداد کل آزمودنیها 217 نفر بود که از این تعداد 93 نفر دختر (43 درصد) و 124 نفر پسر (57 درصد) بودند. همچنین از تعداد کل آزمودنیها 75 نفر (6/34 درصد) در مقطع اول دبیرستان، 72 نفر (2/33 درصد) در مقطع دوم دبیرستان و 70 نفر (3/32 درصد) در مقطع سوم دبیرستان مشغول به تحصیل بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک (جنس، سن، تحصیلات و ...) مقیاس ادراک شیوههای والدین POPS و پرسشنامه خودتنظیمی SRİ-S بودند. یافتهها: نتایج نشان داد، به ترتیب میانگین و انحراف استاندارد متغیر درگیری مادر 08/8 ± 79/33، حمایت از خودمختاری مادر 08/8 ± 87/30، گرمیمادر 34/6 ± 32/30، همچنین درگیریپدر 34/6 ± 41/32، حمایت از خودمختاری پدر 21/7 ± 41/32، گرمیپدر 55/6 ± 16/30 است که نشان دهنده نرمال بودن توزیع دادهها است. میانگین و انحراف استاندارد متغیر خودتنظیمی 83/14 ± 58/96 است که نشان دهنده نرمال بودن توزیع دادهها است. نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده ازاین پژوهش شایسته است والدین راآگاه نمودو سبکهای صحیح فرزندپروری رابه صورت جزوه، کارگاه آموزشی، جلسات خاص وغیره به آنهاآموزش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوههای فرزند پروری ادراک شده، خود تنظیمی، دانش آموز
عنوان انگلیسی
Examine the Relationship between Perceived Parenting Styles with Self-Regulation School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent decades, created and regulated learning skills in young people has become one of the educational goals. The purpose of this study was to investigate the relationship between perceived parenting styles perceived by students were taught self-regulation. Methods: This descriptive correlational study and research is one. The study population included all high school students in Mashhad constitute the total number of subjects was 217, of which 93 females (43%) and 124 boys (57%) were also the total number of subjects n = 75 (34/6 percent) in one of high school, n = 72 (33/2 percent) in Second grade of high school, and n = 70 (32/3 percent) in the third grade of high school, studying Bvdnd. Tool collect information questionnaire demographic data (gender, age, education, etc.) and the scale of perceived parental practices pops and self-regulation questionnaire SRİ-S. Results: The results indicated that the mean and standard deviation of the intervention variables were 33.78 ± 8.08, maternal self-determination was 30.87 ± 8.8, 30.32 ± 34.3 grams, 32.41 ± 6, support for self-determination is 32.41 ± 7. 21.7, the mean gram is 60.16 ± 6.55, which indicates the normal distribution of data. The mean and standard deviation of the self-regulation variable is 96.58 ± 14.83 which indicates the normal distribution of data. Conclusions: Based on the results obtained from this study is Suitable Parents will be informed and the right style of parenting as pamphlets, workshops, special sessions and others taught them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parenting Style, Perceived Self-Regulation, Student
نویسندگان مقاله
حسن اسدزاده | Hassan Assad Zadeh
Department of Clinical Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
وحید مجدیان | Vahid Majdian
Department of Clinical Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
آرمان آزادی | Arman Azadi
Ilam university of Medical Sciences, Ilam, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
معصومه بستامی | Masoumeh Bastami
Ilam university of Medical Sciences, Ilam, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
علیرضا بستامی | Alireza Bastami
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4100-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-967883.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
پیراپزشکی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات