این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر بهبود رابطه والد-کودک دانش‌آموزان دارای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: والدین اولین افرادی هستند که در سنین حساس رشد کودک، بیشترین تعامل را با او دارند و نقش مهمی را در رشد روانی-اجتماعی او ایفا می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر رابطه والد-کودک دانش‌آموزان دارای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (attention deficit/hyperactiv disorder یا ADHD) پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی شهرکرد بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی مبتلا به ADHD شهرکرد در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان آنها 38 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به دو گروه آزمایش (19 نفر) و گروه گواه (19 نفر) گمارده شدند. قبل از ارائه مداخله هر دو گروه آزمایش و گواه پرسشنامه رابطه کودک-والد را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس، گروه آزمایش تحت مداخله آموزش والدین به روش بارکلی در طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفت اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس ارزیابی تشخیص بیش فعالی Vanderbilt-فرم معلم و فرم والدین، پرسشنامه رابطه کودک-والد و مصاحبه بالینی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 وآزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک متغیری نشان داد که این روش آموزش والدین بر تعارض (000/0 = P و 26/61 = F)، نزدیکی (000/0 = P و 12/59 = F)، وابستگی (003/0 = P و 00/10 = F) و نمره کل (000/0 = P و 66/88 = F) اثر مثبت و معنی داری داشت. بنابراین یافته‌های تحقیق گویای بهبود معنی دار رابطه والد-کودک در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه می‌باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر و نیز در نظر گرفتن پژوهش‌های قبلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که این مداخله در بهبود رابطه والد-کودک کودکان دارای ADHD مؤثر است. پژوهش حاضر به روانشناسان، مشاوران، روانپزشکان و خانواده‌ها در دست یابی و شناخت روش‌های اصلاحی و درمانی ایمن در جهت بهبود رابطه والد-کودک کمک می‌کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مادران به روش بارکلی، رابطه والد-کودک، کمبود توجه-بیش فعالی

عنوان انگلیسی The Effect of Mothers Training by Barkley's Method on Parent-Child Relation Improvement of Students with Attention-Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Parents are the first ones to interact with child during the most critical growth years. They play a key role in child's psychosocial development. This article aimed to study the effect of mother training using Barkley's Method on parent-child relation improvement of 1st, 2nd, and 3rd grade elementary students diagnosed with ADHD of Shahre Kord, Iran. Methods: This is an experimental study with pretest, posttest, and control groups. The statistical population consisted of all female and male, 1st, 2nd, and 3rd grade elementary students diagnosed with ADHD in the academic year 1394-95. A total of 38 students were enrolled as the sample using random sampling. They were split in two groups (Experiment (19) and Control (19)). Prior to the intervention, both groups completed the Parent-Child Questionnaire as the pretest. Then, the experiment group underwent a total of ten 90-minute parent training sessions. Control group did not receive any training. The data were collected using Vanderbilt ADHD Diagnostic Scale, Parent-Child Relations Questionnaire (PCR), and Clinical Interviews. To analyze the data, the SPSS software, version 23 and MANOVA was used. Results: According to the findings and previous studies, it is concluded that intervention was effective in parent-child relations of students diagnosed with ADHD. This study helps to psychologists, counselors, psychiatrists, and families in achieving and understanding modification techniques and safe therapy to improve parent-child relationship.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیرین پولادی | shirin poladi
Islamic Azad University, Shahre Kord Branch, Shahre Kord, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران

طیبه شریفی | Tayyebe Sharifi
Islamic Azad University, Shahre Kord Branch, Shahre Kord, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران

ناصر باقری | Naser Baghery
Islamic Azad University, Shahre Kord Branch, Shahre Kord, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3948-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-967885.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات