این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۶۰-۷۱
عنوان فارسی
بررسی تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیماران تحت همودیالیز باید از نیازهای خودمراقبتی خود آگاه باشند برنامههای خودمراقبتی بر پایه تئوریهای پرستاری تطابق بیمار با وضعیت مزمن بیماری را راحت میکند. این مطالعه جهت تعیین تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی کنترل دار تصادفی شده با دو گروه آزمون و کنترل که بر روی 60 بیمار تحت همودیالیز، مرکز 122 تختخوابی همودیالیز بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در سال 96-1395 انجام گرفت. روش نمونه گیری، به صورت نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات، 3 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نیازسنجی آموزشی و خود- تعالی بود که قبل از مداخله و دو هفته بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. به گروه آزمون 6 جلسه آموزش چهره به چهره 30-25 دقیقهای، یک بار در هفته، به صورت فردی با مشارکت بیمار، براساس تئوری خود- تعالی Reed و نیازسنجی آموزشی داده شد و در جلسه آخر کتابچه آموزشی ارائه شد. جهت آنالیز دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و تی زوجی) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافتهها: میانگین نمرات خود- تعالی بعد از مداخله در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات خود- تعالی بعد از مداخله در هر دو گروه مشاهده شد (001/0 > P). نتیجه گیری: مراقبتهای پرستاری مبتنی بر خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed با هزینه کم و بدون نیاز به خدمات پیشرفته بالینی، سبب افزایش سطح سلامت بیماران تحت همودیالیز میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Self- care Education Program on Self- transcendence in Patients under Hemodialysis based on self-trandence Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patients under hemodialysis should be aware of their self- care needs. Self- care programs make it easy for patients to adapt to the chronic condition of nursing theory based on nursing theories. This study was performed to determine the effect of self- care education program on Reed self- trandence theory in undergoing hemodialysis patients. Methods: This study was a randomized controlled trial with two groups of intervention and control that was performed on 60 patients undergoing hemodialysis, a 122-bed center of hemodialysis in Imam Reza Hospital in Tabriz during 2016-2017. Sampling method was simple random sampling. Data collection tools were 3 demographic information questionnaires, educational needs assessment and self- trandence, which were completed before and two weeks after the intervention by both groups. The intervention group received 6 sessions of face to face training (30-25 minutes), once a week, individually with patient participation, based on Reed's self- trandence theory and educational needs and was presented at the last session of the booklet. For data analysis, descriptive and inferential statistics (independent t-test and paired t-test) were used and analyzed using SPSS software version 22. Results: The mean of self- trandence scores after intervention in the group intervention was higher than that of the control group. There was a significant difference between the mean scores of self- trandence after intervention in both groups (P < 0.001). Conclusions: Self- care nursing care based on the theory of Reed self- trandence with low cost and without the need for advanced clinical services, increases the health of patients under hemodialysis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه علی پور گنجینه کتاب | Masoomeh AliPour Ganjineh Ketab
Department of Nursing, Nursing and Midwifery School, Shahed University, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سیدامیرحسین پیشگویی | Seyed Amir Hossein Pishgooei
Aja University of Medical Science
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
مریم جدید میلانی | Maryam Jadid Milani
Department of Nursing, Nursing and Midwifery School, Shahed University, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4152-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-967890.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری بخش های ویژه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات