این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۲۰
عنوان فارسی
واکاوی فرآیند انتقال دانش در کسبوکارهای خانوادگی: رویکرد نظریه دادهبنیاد
چکیده فارسی مقاله
کسبوکارهای خانوادگی نقش مهمی در رشد و بقای اقتصاد کشورها ایفا میکنند و بسیاری از شرکتها و بنگاههای بزرگ و بنام بهصورت کسبوکار خانوادگی برپا شده و اداره میشوند. یکی از فرآیندهای مهم در کسبوکارهای خانوادگی فرآیند جانشینی و انتقال دانش است که ضامن بقا در کسبوکارهای خانوادگی بوده و طی آن دانش از نسلی به نسلهای دیگر منتقل میشود. این پژوهش بر حسب هدف بنیادی و از نظر شیوه گردآوری دادهها کیفی است و با هدف شناسایی فرآیند انتقال دانش در کسبوکارهای خانوادگی انجام شد. برای این منظور از رویکرد نظریه دادهبنیاد بهره گرفته شد و 24 مصاحبه انجام شد که از مصاحبه 21 به بعد، تحلیل دادهها منجر به کشف مفاهیم ومقولههای جدیدی نشد. با این وجود، برای اطمینان از حصول اشباع نظری، 3 مصاحبه دیگر نیز انجام شده و دادههای مربوط به آنها تحلیل شد. براساس یافتههای این پژوهش حفظ اعتبار، وجود منابع دانش و تمایل به بقاء بنگاه بهعنوان عوامل علّی که بر فرآیند انتقال دانش در کسبوکارهای خانوادگی تأثیر دارند، شناسایی شدند. ارزشهای خانوادگی و فرهنگ بهعنوان عوامل زمینهای، آرزوهای مشترک، اطمینان به منبع دانش و روابط قوی بهعنوان عوامل میانجی شناسایی شد. انگیزش و تعهد بهعنوان راهبردها و بقای کسبوکار و حفظ مزیت رقابتی بهعنوان پیامدها استخراج شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتقال دانش، دانش ضمنی، کسبوکار خانوادگی، نظریه دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Knowledge Transfer Process in Family Businesses: a grounded theory approach
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Family businesses play an important role in the economic development and survival of the society. Many large companies have been founded and managed by families around the world. One of the most important processes in a family business is substitution and knowledge transfer, which guarantees the survival of family businesses and transfers knowledge from a generation to next generations. This research is fundamental by its purpose and qualitative by its data gathering method. The purpose of this study is to identify the knowledge transfer process in family businesses, using the grounded theory approach and analyzing the data from 24 interviews. After 21 interviews, we reached Theoretical saturation but we continue until 24 cases. According to our findings, maintaining credibility, the existence of knowledge sources and the desire to survive are the causal conditions affecting the process of knowledge transfer in family businesses. Family values and culture are the context conditions, common aspirations, confidence in the source of knowledge and strong relationship as innerving conditions, Motivation and commitment as strategies and survival of the business and maintaining competitive advantage as consequences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالله احمدی کافشانی |
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهران
پوریا نوری |
دکتری کارآفرینی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
کامبیز طالبی |
استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_68078_84f0fd7196526bc73bbe9bd718479f79.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-968479.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات