این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۲۱-۲۴۰

عنوان فارسی شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه بر مبنای رویکرد پردازش اطلاعات انسانی (مورد مطالعه: کارآفرینان استان تهران و البرز)
چکیده فارسی مقاله این مقاله با استفاده از رویکرد نظری روانشناسی شناختی به بررسی مبنای هوشیاری کارآفرینانه می‌پردازد و آن را به نظریه‌های موجود در حوزه کارآفرینی ارتباط می‌دهد. هدف پژوهش، شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه و رابطه آن‌ها بر سازه بیان‌شده در قالب یک مدل به‌منظور درک هر چه بهتر مفهوم هوشیاری کارآفرینانه بوده است. این مطالعه براساس هدف کاربردی از نوع روش آمیخته به‌هم ‌تنیده بوده و براساس روش کیفی فرا ترکیب و با استفاده از ابزار کدگذاری باز، به تحلیل نتایج و یافته‌های قبلی پرداخته شد و مطابق گام‌های هفت‌گانۀ روش سندلوسکی و بارسو، پدیده هوشیاری کارفرینانه در چهار بُعد دانش پیشین، هوش موفق، ذهن‌آگاهی و تحلیل بازار و 22 مؤلفه طبقه‌بندی شد. جامعه آماری پژوهش، شامل262 نفر از کارآفرینان استان تهران و البرز بود، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه157 نفر محاسبه شد و نمونه‌های پژوهش با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های تدوین شده توسط پژوهشگران این تحقیق جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل‌سازی معادله‌های ساختاری و از طریق نرم‌افزار آموس 24 انجام شده است. نتایج پژوهش رابطه معناداری بین دانش پیشین و تحلیل بازار؛ ذهن‌آگاهی و تحلیل بازار؛ ذهن‌آگاهی و هوشیاری کارآفرینانه؛ تحلیل بازار و هوشیاری کارآفرینانه؛ تشخیص فرصت و هوشیاری کارآفرینانه نشان داد. هم‌چنین نتایج پژوهش بیانگر رابطه معناداری بین هوش موفق و تحلیل بازار نبود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification of dimensions Entrepreneurial Awareness Model Based on the Human Information Processing Approach (case: Entrepreneurs of Tehran and Alborz Provinces)
چکیده انگلیسی مقاله This article investigates the basis of entrepreneurial alertness using the theoretical approach of cognitive psychology and relates it to existing theories in the field of entrepreneurship. The purpose of the research was to identify the dimensions of entrepreneurial alertness and their relationship to the above construct in a model in order to better understand the concept of entrepreneurial alertness. In this research, by using a mixed method (interwined) first the previous results and findings were analyzed based on the qualitative meta-synthesis method and utilizing an open coding tool and the phenomenon of entrepreneurial alertness was classified into four dimensions of prior knowledge, successful intelligence, mindfulness and market analysis, and 24 components accordance with the seventh steps of the Sandelwski and Barroso methods. The statistical population of the study consisted of 262 entrepreneurs from Tehran and Alborz provinces. Using Cochran's formula, the volume of the sample was calculated as 157 people and the samples were selected by simple random sampling. Data were collected through the researcher made questionnaires which prepared by researchers of this study. Data analysis was performed using the structural equation modeling method through Amos24 software. The results of the research indicated the significant relationship between prior knowledge and market analysis; mindfulness on market analysis; mindfulness and entrepreneurial alertness; market analysis and entrepreneurial alertness; recognizing opportunity and entrepreneurial alertness. The results also show an insignificant relationship between successful intelligence and market analysis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا طالبی کوهستانی |
دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

سید مهدی الوانی |
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

سید محتبی محمودزاده |
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی

محمد عطایی |
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_68079_a70c73abc49404159afff13d88c497de.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-968480.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات