این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۴۱-۳۶۰
عنوان فارسی
تحلیل ابعاد بنگاههای مادرزاد بینالمللی (بمب) حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ایران
چکیده فارسی مقاله
توسعۀ کسبوکارهای بینالمللی از جمله مهمترین ابزارهای توسعۀ اقتصادی بهشمار میروند. در حالیکه هر روز بر سهم بنگاههای مادرزاد بینالمللی در بازارهای جهانی بهویژه حوزۀ فاوا افزوده میشود، مفهوم جهانی زاده شدن در ایران فراگیر نشده است. در این پژوهش تلاش شده است تا ابعاد متمایزکنندۀ بنگاههای مادرزاد بینالمللی حوزۀ فاوا در ایران تحلیل شود. پژوهش کاربردی بوده و راهبرد مطالعۀ موردی با روش کیفی تبیینی برای آن انتخاب شده است. دادهها از طریق انجام 68 مصاحبۀ عمیق نیمهساختار یافته، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک از 6 شرکت ایرانی و 4 شرکت اروپایی و صاحبنظران حوزۀ فاوا در طول 26 ماه جمعآوری و از نرمافزار اطلستی و کدگذاری برای تحلیل آن استفاده شد. موارد مطالعه بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی از میان شرکتهای حوزۀ فاوا انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان داد «نهاد کارآفرین»، «بنگاه»، «دولت» و «اکوسیستم اقتصادی»، ابعاد متمایز در بنگاههای مادرزاد بینالمللی هستند. در این میان نهاد کارآفرین برجستهترین بُعد توفیق بنگاه برای بینالمللی شدن است و برخلاف برخی پژوهشها حمایتهای دولتی نقش مخرّب بر ورود بنگاه به بازارهای بین المللی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analyzing Dimensions of Born International (BI) Enterprises in the field of Information and Communication Technology (ICT) in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
International business development is one of the most important means of economic development. While international companies are expanding their market share in the global market, the concept of Born Global is not widespread in Iran yet. In this research, attempts have been made to analyze the distinguishing dimensions of globally-established ICT enterprises in Iran. The case study strategy and qualitative explanatory method have been selected for this applied research. Data was collected through 68 interviews, observation and review of documents from 6 Iranian and 4 European companies and many experts in the field of ICT during 26 months. In order to conduct research, cluster sampling has been used and the statistical population was ICT firms. The research findings showed that "Entrepreneur entity," "Firm," "State," and "Economic ecosystem" are the four most effective dimensions in creating BI. Meanwhile, the "Entrepreneur Entity" is the most important feature in the success of a firm in international affairs, and contrary to some researches, governmental supports has an unfavorable role in entering into international markets.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود فیض |
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان
علی اکبر جلالی |
استاد گروه کنترل دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
عظیم زارعی |
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان
احسان سوری |
دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_68074_62dd8247e9c9ae117198a0bb8e5b22f7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-968482.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات