این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۸-۱۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از برقراری ارتباط با بیماران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مهارت برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری سبب افزایش رضایتمندی آن هادر ارائه مراقبت می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی برمیزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری ازبرقراری ارتباط با بیماران انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با یک گروه، به روش پیش آزمون وپس آزمون انجام شد. تعداد نمونه‌ها 35 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر درسال تحصیلی 94- 93 بود (200 نفر) که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه سه قسمتی جمع آوری گردید: اطلاعات جمعیت شناختی،"آزمون مهارت‌های ارتباطی کوئین دام ("Queen-Dom Communication Skills Test) که روایی و پایایی آن در مطالعات گذشته سنجیده شده و پرسشنامه پژوهشگر ساخته "رضایت دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران" (Nursing Students Satisfaction in Communicating with Patients) بود. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوا با نظر خواهی از 10 تن از مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی تهران و پایایی آن با آلفای کرونباخ با 10 نفر از دانشجویان محاسبه شد. داده‌ها با نرم افزار اس پس اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین رضایتمندی دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران بستری و ابعاد آن درپیش آزمون از 48/2 برای شرایط بالینی بیمار (کمترین) تا 46/3 برای ارتباط کلامی با بیماران (بیشترین) بود. در پس آزمون میانگین متغیرها 68/3 برای شرایط بالینی بیمار تا 50/4 برای ارتباط کلامی با بیماران بود. میانگین رضایتمندی در پس آزمون بیشترازحد متوسط بود (05/0 > P). نتیجه گیری: آموزش مهارت ارتباطی به دانشجویان پرستاری سیب افزایش رضایتمندی آن‌ها در برقراری ارتباط با بیماران می‌شود. توصیه می‌گردد مسئولان ومدرسان پرستاری به آموزش مهارت‌های ارتباطی در دروس نظری و عملی توجه بیشتری نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط، دانشجویان، رضایت، آموزش

عنوان انگلیسی The Effect of Communication Skills Training on Satisfaction of Nursingstudents in Communication With Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing students’ communication skills lead to their health services. The present study aims to determine the impact of communication skills training on nursing students’ satisfaction in relation with patients. Methods: This semi-experimental study consists of one group of pre and posttest. 35 nursing students through simple random sampling were selected. Data was collected by a demographic data, “queen-dom communication skills test” (the validity and reliability has been approved in previous studies), and “nursing student satisfaction in communicating with patients”. The validity of the questionnaire was confirmed by content validity from 10 lecturers and its reliability was measured by Cronbach’s Alpha from 10 students. Data was analyzed by SPSS 21. Results: In pre-intervention stage, the average nursing student satisfaction rate in communicating with patients and its different aspects changed from 2.48 in patient’s clinical state (min) to 3.46 in verbal communication state (max). In post-intervention stage, the average parameters changed from 3.68 in patients’ clinical state to 4.50 in verbal communication state. In post-intervention stage, the average nursing student satisfaction rate was more than the average (P < 0.05). Conclusions: Communication skills training for nursing students leads to increase in their satisfaction with patients. It is suggested that nursing teaches and managers pay more attention to communication skill training in both theoretical and practical courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication, Students, Satisfaction, Training

نویسندگان مقاله شکوفه ثابت دیزکوهی | shokoufeh sabet dizkohi
tehran medical sciences branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

طاهره نصرآبادی | tahereh nasrabadi
tehran medical sciences branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ابراهیم ابراهیمی ابیانه | ebrahimi ebrahim abyaneh
tehran medical sciences branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات