این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۷

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" برسلامت عمومی مادران دارای کودکان فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فلج مغزی شایع‌ترین ناتوانی حرکتی مزمن در کودکان است که می‌تواند تاثیری منفی بر سلامت عمومی مادران داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" برسلامت عمومی مادران دارای کودکان فلج مغزی انجام شده است. روش کار: در این مطالعه که به صورت نیمه تجربی در سال 95-94 انجام شد، 47 مادر دارای کودک فلج مغزی 4 تا 12 سال ساکن استان کردستان و به شیوه تمام شماری انتخاب شدند که در مرحله بعد از مداخله به علت ریزش نمونه‌ها، 23 مادر در گروه مداخله و 16 مادر در گروه کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی مادر و کودک و "فرم کوتاه 36 سؤالی بررسی سلامت"((Short Form 36 Health Survey (با روایی و پایایی)، توسط مادران در دو مرحله قبل و بعد از آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج–آ" کامل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سن مادران در مطالعه حاضر 33/5و میانگین سن کودکان 6/2 سال بود. در مرحله قبل از مداخله میانگین سلامت عمومی مادران درگروه مداخله 27/60 و گروه کنترل 26/25 بود و دو گروه اختلاف معنا داری نداشتند (0/804= P)، اما در مرحله بعد از مداخله میانگین سلامت عمومی مادران در گروه کنترل بدون تغییر و در گروه مداخله به 26/38 رسید و دارای سطح معنادار (0/009 = P) بود. نتیجه گیری: سلامت عمومی مادران کودکان فلج مغزی در سطح ضعیفی است و آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج-آ" براساس نیاز مادران سبب تسهیل مراقبت از کودک و به دنبال آن ارتقا سلامت عمومی مادران شد. پیشنهاد می‌شود آموزش به مادران در راستای ارائه مراقبت صحیح به منظور بهبود شرایط سلامتی مراقبین کودکان فلج مغزی و تسهیل مراقبت از این کودکان با توجه به نیازها انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Education “Self-Management 5-A's Program” on the General Health of Mothers of Children with Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Cerebral palsy is one of the most common chronic motion disability in children that can have a negative impact on the general health of mothers. This study is aimed to determine the effect of education "Self-Management 5-A's Program" on the general health of mothers of children with cerebral palsy. Methods: This quasi-experimental study was conducted between 2015 and 2016. In total, 47 mothers of children between age of 4 and 12 years with cerebral palsy in Kurdistan province were selected using census-sampling method. After intervention stage the final sample was reduced to 23 mothers in intervention group and 16 in the control group. Data was collected by the demographic questionnaire of mothers and children and the “Short Form 36 Health Survey” (with confirmed validity and reliability). Questionnaires were completed by mothers before and after learning the "Self-Management 5-A's program". Data were analyzed using SPSS/22. Results: The mean of mothers’ age in this study was 33.5 and the average age of children was 6.2 years. At the pre-intervention stage the mean of general health of mothers in intervention group was 27.60 and the control group was 26.25. No significant differences were identified between two groups (P = 0.804). However, after intervention the mean of general health of mothers did not change in control group. This value in intervention group was 38.26 which was significant (P=0.009). Conclusions: The general health of mothers of children with cerebral palsy is weak. While, educating mothers with the "Self-Management 5-A's program" can facilitate and enhance their health, it is suggested to consider and align education programs based on the mother’s needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر دالوندی | a dalvandi
university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

تابان نعمتی فرد | t nematifard
university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فیروزه ساجدی | f sajedi
university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

کیان نوروزی | k norouzi
university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رهگذر | m rahgozar
university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مینا مرادی | m moradi
university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات