این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۵-۲۷
عنوان فارسی
شناسایی و دسته بندی مفاهیم و مؤلفه های سرمایه فکری در سازمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اندازهگیری و ارزشیابی سرمایه فکری که با هدف بهبود مدیریت و افزایش مزیت رقابتی سازمانها انجام میگیرد، نیازمند بررسی مفاهیم و ارائه مؤلفههای جامع و کاملی است که تمامی ابعاد سرمایه فکری را پوشش بدهد. هدف از این پژوهش شناسایی مفاهیم و مؤلفههای سرمایه فکری سازمان و چگونگی دسته بندی آن ها در قالب ابعاد در منابع موجود است. مواد و روشها: در این مطالعه مروری، مقالات چاپ شده بین سالهای 2015- 1991 مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور کلید واژههای Intellectual Capital، Components of Intellectual Capital، Concept of Intellectual Capital،Organization در پایگاههای اطلاعاتی انگلیسی زبان PubMed، Scopus، Science Direct و Google Scholar و کلیدواژههای سرمایه فکری، مؤلفههای سرمایه فکری، مفهوم سرمایه فکری و سازمان در پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان SID و Magiran جستجو شد. درمجموع تعداد 383 مقاله به دست آمد. پس از حذف مقالات غیر مرتبط ،86 مقاله انتخاب و تحلیل گردید. یافتهها: از سرمایه فکری و ابعاد آن تعریف جامع و کاملی ارائه نشده و بیشتر نویسندگان سه یا چهار بعد برای آن در نظر گرفتهاند. اکثراً نام های "سرمایه انسانی"، "سرمایه ساختاری" و "سرمایه ارتباطی" برای این ابعاد ذکر کردهاند که هر بعد، مؤلفههای متعددی را در برمیگیرد. مهمترین مؤلفههای بعد سرمایه انسانی مهارت، تجربه ودانش بوده مهمترین مؤلفههای بعد ساختاری فرهنگسازمانی، فرآیندها و نظام اطلاعاتی است و مهمترین مؤلفههای بعد سرمایه ارتباطی ارتباط با مشتری، وفاداری مشتری و رضایت مشتری میباشند. نتیجهگیری: با گردآمدن مجموعه ای از مولفه ها و مفاهیم سرمایه فکری گام مهمی در ارائه بازتعریفی همه جانبه و جامع سرمایه فکری که خود پیش نیاز شناسایی و بکارگیری کاراتر آن در سازمان هاست، برداشته شد. توصیه میشود از مفاهیم، ابعاد و مؤلفههای استخراج شده، برای ساختن ابزاری جهت سنجش سرمایه فکری در سازمان ها استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه فکری، سازمان، مفهوم
عنوان انگلیسی
Identify and classify concepts and components of intellectual capital in the organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Measurement and evaluation of intellectual capital which aimed to improve management and increase competitive advantage requires a comprehensive review of concepts and providing components and dimensions that will cover all aspects of intellectual capital. The aim of the study is to identify, and classify concepts and components of intellectual capital in organizations in the literature. Materials & Methods: In this review study, articles which were published between the years of 1991 and 2015 were reviewed. PubMed, Scopus, Sciences Direct, and Google Scholar English data bases as well as SID and Magian among the Persian databases were searched. In both databases, keywords such as intellectual capital, components of intellectual capital, concept of intellectual capital and organization were used (in Persian database keywords were translated to the respected language). In the initial stage, a total number of 383 articles were found and irrelevant articles were eliminated. This resulted in, 86 final articles which were consistent with the objectives of the research and included in the research. Findings: The review indicate that, there is no single precise agreed definition for intellectual capital and its dimensions. Most scholars defined three or four dimensions of the concept and named them differently. The most common popular names for dimensions were “human capital”, “structural capital”, and “relational capital”. In each dimension several components were named. The main components of the human capital skills, experience and knowledge, the most important structural capital components were organizational culture, processes and information systems and the most important relational capital component were customer relationship, customer loyalty and customer satisfaction. Conclusion: Gathering existing definitions of intellectual capital, and suggestions on its components and dimensions in this study creates a more holistic view of this concept and thus more efficient use of intellectual capital in organizations. Using these components to develop an instrument is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Intellectual capital, Organization, Concept
نویسندگان مقاله
محمد احمدی | m ahmadi
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نیکتا حاتمی زاده | n hatamizadeh
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمدعلی حسینی | ma hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات