این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۸-۳۶

عنوان فارسی بررسی عملکرد بالینی پرستاران بخش های ویژه بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهرقزوین: براساس الگوی سینرژی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقا کیفیت مراقبت ها یکی از چالش های نظام ارایه خدمات مراقبت بهداشتی است و عملکرد پرستاران یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر کیفیت مراقبت هاست. این مطالعه با هدف تعیین عملکرد بالینی پرستاران در بخش های ویژه در بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهر قزوین بر اساس الگوی سینرژی انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی است و نمونه گیری آن به روش سرشماری انجام گردیده شده است. کلیه 191 پرستار شاغل در بخش های CCU و ICU و اورژانس بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی شهر قزوین در سال1393 در این پژوهش شرکت داشتند. ابزار مورد استفاده "پرسشنامه عملکرد بالینی پرستاران" Nurse’s Clinical Performance Questionnaire” NCPQ“ بود. روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل گردید. یافته ها: در بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی پایین ترین سطح عملکرد بالینی پرستاران در حیطه بررسی بالینی به ترتیب (4/31±55/76) و (9/30±3/78) بود. پرستاران بالاترین سطح عملکرد بالینی را در بیمارستان های آموزشی در حیطه حمایت (4/18±40/89) و در بیمارستان های غیرآموزشی در حیطه پاسخ به تفاوت ها (5/20±74/89) داشتند. نتیجه گیری: در این مطالعه 15 درصد عملکرد نامطلوب مربوط به بیمارستانهای آموزشی و 10 درصد مربوط به بیمارستان های غیرآموزشی بود. سطح عملکرد بالینی پرستاران بخش های اورژانس در مقایسه با بخش های آی سی یو و سی سی یو پایین تر بود. پیشنهاد می شود آموزش مهارت های بالینی ویژه این گروه از پرستاران مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد بالینی پرستاران، بخش ویژه، الگوی سینرژی

عنوان انگلیسی Nurses’ clinical performance assessment in critical care units in teaching and non-teaching hospitals in Qazvin city: Based on Synergy Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Improving quality of care is one of the challenges in health care services. In this regard, human factor is one of the important factors that affect the quality of care. The aim of this study was to assess nurses’ clinical performance in Critical Care Units (CCU) in teaching and non-teaching hospitals non-teaching hospitals of Qazvin city based on the Synergy Model. ‬Materials & Methods: This was a descriptive study. All 191 nurses in the CCU, ICU (Intensive Care Unit), and emergency units in teaching and non-teaching hospitals of Qazvin participated in this study. To collect data, Demographic questionnaire and “Nurse’s Clinical Performance Questionnaire” based on Synergy Model were used. Validity and reliability of the instrument was confirmed in pervious study. Data was analyzed using SPSS/22. Findings: The lowest level of nurses’ clinical performance in teaching and non-teaching hospitals was related to clinical Inquiry respectively (76/55±31/4), (78/3±30/9). The highest level of clinical performance in teaching hospitals was related to support (89/40±18/4) and in non-teaching hospitals was respond to differences (89/74±20/5). Conclusion: ‫In this study 15% of critical nurses in teaching hospitals and 10% in non-teaching hospitals had non-optimal performance. Due to ‬ the lower level of nurse’s clinical performance in emergency department compared to the ICU and CCU, it is suggested that clinical skill training to be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه خوینی ها | f khoeiniha
qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

محمد رضا شیخی | mr sheikhi
qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

مصطفی شوکتی احمد آباد | am shokati
qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

اصغر محمد پوراصل | a mohammad poor
qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات