این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۱
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی یکی از معیارهای تعیین کننده سلامت می باشد. بررسی وضعیت سلامت دانشجویان علوم پزشکی به عنوان قشری که در آینده ای نزدیک مسئولیت ارائه خدمات مرتبط با سلامت به مردم را بر عهده دارند، از جمله وظایف مهم دانشگاه هاست. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال تحصیلی 1394-93 انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقایسه ای بر روی 156 دانشجو در سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل که با روش سهمیه بندی و بصورت تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل چک لیست مشخصات جمعیت شناختی و "پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت" (HPLP II) (Health Promoting Behaviors Questionnaire) بود. به دلیل سنجش روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها در خارج و داخل کشور، در مطالعه حاضر به یافته های آنان اکتفا شد. داده ها پس از جمع آوری، توسط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان مامایی بیشتر از دو رشته پرستاری و اتاق عمل بود (05/18±18/140). همچنین بیشترین میانگین نمره کسب شده در رشته پرستاری و مامایی مربوط به رشد روحی (06/5±33/26 و 25/5±86/27)، و در رشته اتاق عمل مربوط به روابط بین فردی (29/4±71/26) بود. میانگین نمره رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در حیطه تغذیه در سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل با آزمون آماری ANOVA یکسان نبود (005/0=P)، اما میانگین نمره کلی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی و بقیه حیطه های آن در بین سه رشته اختلاف معنادار نداشت. نتیجه گیری: میانگین کلی نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی در دانشجویان سه رشته، میانگین نمره رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در بعد مسئولیت پذیری سلامت، فعالیت جسمانی و مدیریت تنش در سه رشته پایین بود. لذا پیشنهاد می گردد برنامه های آموزشی و فرهنگی - ورزشی با هدف تغییر رفتار در سه حیطه برگزار گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقاء سلامت، شیوه زندگی، دانشجو.
عنوان انگلیسی
Comparative study of health promoting behaviors among nursing, midwifery and operating room students in Nursing and Midwifery School of Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Health promoting behaviors are one of the determining criteria for health. Assessment of medical students’ health as a group who will be responsible for giving public-health-related services to people in early future is one of the most important tasks of universities. This study was conducted to determine and compare the health promoting behaviors among nursing, midwifery and operating room students in nursing and midwifery school of Isfahan University of Medical Sciences in 2014-2015. Materials & Methods: This descriptive-comparative study was conducted on 156 nursing, midwifery and operating room students, selected through cluster random sampling. Data collection instruments included a demographic characteristics checklist and “Health Promoting Behaviors Questionnaire” (HPLP II). Validity and reliability of the instrument were confirmed in previous studies. Data were analyzed SPSS/ 20. Findings: The mean score of health promoting behaviors in midwifery students was higher than nursing and operating room students (140.18±18.05). In addition, the higher mean score in nursing and midwifery was in domain of spiritual growth (26.33±5.06 and 27.86±5.25). In operating room students, this score was in the domain of interpersonal relationship (26.71±4.29). The mean scores of health promoting behaviors in domain of nutrition in nursing, midwifery and operating room courses were different with ANOVA test (P=0.005), while the overall mean scores of health promoting behaviors and their other domains in three courses were not significantly different. Conclusion: Despite the credibility score of health promoting behaviors of students in the three explored disciplines, the mean score of health promoting behaviors in domain of health responsibility, physical activity and stress management were low. Therefore, in order to change the behavior of students, it is worthwhile to offer educational and cultural- athletic programs in the faculties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health promotion, Life Style, student
نویسندگان مقاله
زهرا باقرصاد | z baghersad
isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
مریم شیرازی | m shirazi
isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
زینب رسولی | z rasouli
isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات