این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷۳-۸۲
عنوان فارسی
همبستگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان دانش آموز با شیوه های فرزند پروری والدین
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان و جوانان به یکی از مهمترین نگرانی های جامعه تبدیل شده و عوامل جمعیت شناسی و شیوه های فرزند پروری بر آن تأثیر گذار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان دانش آموز با شیوه های فرزند پروری والدین در شهرهمدان انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. تعداد نمونه 220 نفر (120 پسر و 100 دختر) بود که بصورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها علاوه بر پرسشنامه جمعیت شناسی، از "مقیاس فرزند پروری بامریند" (Baumrind’s Parenting Style Scale) و"مقیاس خطر پذیری نوجوانان ایرانی"(Iranian Adolescents Risk-Taking Scale) استفاده شد. روایی ابزارها توسط 8 نفر از صاحبنظران روانشناسی و روانپزشکی با استفاده از روش های روایی صوری و محتوا مورد بررسی قرار گرفت. پایایی این ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی ا س اس نسخه 22 انجام شد. یافته ها: میان رفتارهای پرخطر دانش آموزان به ترتیب با شیوه فرزندپروری مقتدرانه و تحصیلات والدین همبستگی منفی و معناداری وجود داشت (r=0/48، p< 0/001 & r=-0/42، p< 0/001). همچنین با استفاده از آزمون آماری t مستقل، تفاوت معنی داری میان دختران و پسران در فراوانی بروز رفتارهای پرخطر وجود داشت (05/0>P). میزان بروز رفتارهای پرخطر دانش آموزان پسر (34/3) به صورت معناداری بیش از دانش آموزان دختر (68/2) است. ولی میان طبقه اقتصادی- اجتماعی با بروز رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: شیوه های فرزندپروری، تحصیلات والدین و جنسیت در بروز رفتارهای پرخطر مؤثر است. لذا ارائه آموزش های لازم و کافی به والدین جهت به کارگیری شیوه های صحیح تربیتی پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Correlation between risky behaviors in the pre-university adolescent students in Hamadan with Parents’ child raising method
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today, the emergence of high-risk behaviors, influenced by sociological factors and parenting approaches, among youth has turned into one of the most important issues in the society. The aim of this study was to determine correlation between risky behaviors in the pre-university adolescent students in Hamadan with Parents’ child raising method. Material & Methods: This is a descriptive study which was conducted in pre-university school students in 2012-2013. A sample of 220 students (120 boys and 100 girls) was chosen via the random multi-stage cluster sampling method. For data collection, “Baumrind’s Parenting Style Scale” and “Iranian Adolescents Risk-Taking Scale” were used. Validity of the scales were confirmed by 8 psychologists and psychotherapists experts. Reliability of the scales were measured by Cronbach‘s alpha and test-retest methods. Data was analyzed by SPSS/21. Findings: Findings showed a significant and negative correlation between students' high-risk behavior, authoritative parenting, and the parents' educational level (P< 0.001, r=-0.42 & P< 0.001, r= -0.48). There was also a significant difference between male and female students in the frequency of the emerging high-risk behaviors (P< 0.05). The high-risk behaviors among male students (3.34) is significant more than female students (2.68). However, there was no significant difference between economical-social classes and students' high-risk behaviors. Conclusion: Parenting approaches, parent’s educational levels, and gender types are influential factors in the occurrence of high-risk behavior. Therefore, providing the adequate training for parents, to obtain right a parenting approach, is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین شکری | n shokri
faculty human science, islamic azad university of hamedan, hamedan, iran.
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
مرضیه یوسفی | m yusefi
faculty human science, islamic azad university of hamedan, hamedan, iran.
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
ایرج صفایی راد | i safaye rad
faculty human science, islamic azad university of hamedan, hamedan, iran.
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
طیبه اکبری | t akbari
department of educational science, applied sciences university of hamedan, hamedan, iran.
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
سیده مریم موسوی | sm musavi
faculty human science, islamic azad university of hamedan, hamedan, iran
دانشگاه علمی کاربردی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
هیمن نظری | h nazari
faculty rehabilitation science , hamadan university of medical science amp;amp; health services, hamedan, iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات