این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۸۳-۹۳
عنوان فارسی
تأثیر مداخله ارتقای سلامت بر رفتارهای مرتبط با سلامت در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در بین همه گروههای سنی، گروه جوان یکی از پر مخاطره ترین قشرهای جامعه است که افزایش رفتارهای مرتبط با سلامت می تواند از مواجهه این قشر با عوامل مخاطره آمیز بکاهد. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر مداخله ارتقای سلامت بر رفتارهای مرتبط با سلامت در دانشجویان بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. به این منظور تعداد 30 نفر از دانشجویان رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تخصیص داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها "نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت-2" (Health Promotion Lifestyle Profile-II) بود. در این مطالعه، روایی صوری و محتوایی ابزار توسط 2 متخصص روانشناسی سلامت و 2 متخصص روانسنجی تأیید شد و پایایی به روش همسانی درونی و آزمون-بازآزمون اندازه گیری شد. گروه مداخله 10 جلسه آموزش دریافت کرد. ارزیابی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری صورت گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله ارتقای سلامت بر بهبود رفتارهای مرتبط با سلامت دانشجویان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون (88/9±07/54) و پیگیری (07/8±73/50) نسبت به پیش آزمون (12/13±27/69) از لحاظ معناداری آماری اثربخش بوده است (224/16 =F و 001/0>P). اندازه اثر این تأثیر نیز برابر با 375/0 بود. نتیجهگیری: مداخلات ارتقای سلامت می توانند با افزایش رفتارهای سالم در دانشجویان، آنها را در برابر رفتارهای مخاطره آمیز سلامت ایمن سازد. پیشنهاد می گردد به منظور کاهش رفتارهای مخاطره آمیز، مداخلات آموزشی ارتقای سلامت به طور منظم و دوره ای توسط مراکز مشاوره دانشجویی ارائه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقای سلامت، رفتارهای سالم، سبک زندگی، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
The effect of health promotion intervention on health-related behaviors in university students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Among all age groups, young people are one of the most risky groups. Hence health-related behavior promotions can reduce exposure of this group to the risk factors. The aim of this study was to determine the effectiveness of health promotion intervention on health-related behaviors in university students. Materials & Methods: The method of this study was quasi-experimental. In total 30 students from psychology, educational sciences and knowledge and information Science from faculties of Psychology and Educational Sciences of Semnan University were selected through convenience sampling method. Then the subjects were randomly assigned to two groups of intervention (15 persons) and control (15 persons). Data was collected using “Health Promotion Lifestyle Profile-II”. Face and content validity were confirmed by two health psychologist and two psychometric and reliability of the instrument was obtained through internal consistency and test-retest method. The experiment group received 10 educational sessions. Evaluation was conducted at pre-test, post-test and follow-up stages. Final data were analyzed using SPSS/22. Findings: The health promotion intervention had statistically a significant effect on improvement of college students health-related behaviors in post-test (54.07±9.88) and follow-up (50.73±8.07) than pre-test (69.27±13.12) for intervention group compared to control group (F= 16.224, and P≤0.001). The effect size was 0.375. Conclusion: Health promotion intervention can increase healthy behaviors in college students and protect them against risky behaviors. To reduce risky behaviors, educational health-promotion intervention programs are suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم صابر شهرکی | e saber shahraki
faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran.
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
اسحق رحیمیان بوگر | i rahimian boogar
faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمود نجفی | m najafi
faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran.
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات