این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کارکردهای اجرایی شامل بالاترین عملکردهای شناختی است که برای رفتار هدفمند لازم و ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. بدین منظور 20 کودک 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی از بین مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 به صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه مداخله (تمرین حرکات موزون) و گروه کنترل بر اساس سن و بهره هوشی قرار گرفتند. ملاک ورود به پژوهش راست دست بودن، نداشتن نقص یا ناتوانی جسمی، عدم وجود سندرم داون، عدم بیش فعالی و کسب نمره بهرۀ هوشی 70-50 در "آزمون های آدمک گودیناف" (Goodenough Man Test) و "مقیاس عملکرد بین المللی لایتر"‌ "Leiter International Performance Scale" بود. برنامه تمرینی شامل 18 جلسه و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود. جهت ارزیابی کارکرد اجرایی قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه تمرینی از "پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز" "Conners Neuropsychological Questionnaire "، با تأیید روایی صوری توسط متخصصان و پایایی همسانی درونی بر روی 50 نفر از دانش آموزان 73/0 =α، استفاده شد. این پرسشنامه توسط والدین آزمودنی ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 18 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: گروه تمرین حرکتی موزون در کارکرد اجرایی کل (16/3± 86/12) و خرده مقیاس حل مسئله/برنامه ریزی (78/1± 03/7) و سازماندهی رفتاری ـ هیجانی (71/1± 83/5) نسبت به گروه کنترل به ترتیب با (16/3± 6/19)، (78/1± 76/9) و (71/1± 82/9) عملکرد بهتری داشتند (P≤ 0/05). نتیجه گیری: باتوجه به برتری گروه تمرین حرکات موزون، پیشنهاد می گردد حرکات موزون در برنامه کلاس های تربیت بدنی مدرسه و منزل مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکرد اجرایی، کودکان، کم توان ذهنی، حرکات موزون.

عنوان انگلیسی Effect of rhythmic movement on executive function in children with educable intellectual disability
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Executive functions involve higher-order cognitive functioning that is critical for goal directed behavior. The aim of this research was to determine the effect of rhythmic movement on executive function in children with educable intellectual disability. Materials & Methods: This study was quasi-experimental, with pretest-posttest control group. In this study, 20 children from seven to ten years from Tabriz Special schools in academic year of 2014-2015, through multistage randomized sampling were selected. They were divided into two groups based on age and IQ in the intervention (rhythmic movement) and control groups. Inclusion criteria of the research was right-handedness, lack of handicap or disability, Down syndrome and ADHA and obtaining 50-70 IQ score in (Goodenough Man Test) and "Leiter International Performance Scale". The program was held in 18 sessions, two sessions per week and each session lasted for 45 minutes. To evaluate executive function before the initial session and at the end of last session, the “Conners Neuropsychological Questionnaire” (face validity was approved by 10 experts and internal consistency reliability α= 0.73) was used. The questionnaire was completed by their parents. Obtained data was analyzed by SPSS/18. Findings: The rhythmic movement group in the executive functions (12.86±3.16) and solution problem/programing subtest (7.03±1.78) organization emotion-behavior subtest and (5.83±1.71) performed better than the control group (19.6±3.16), (9.76±1.78) and (9.82±1.71) (P≤ 0.05). Conclusion: According to superiority rhythmic movement group, it is suggested to use rhythmic movement in physical education program at schools and at home.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهروز قربان زاده | b ghorbanzadeh
department of physical education and sport science, faculty of psychology and educational sciences, azarbaijan shahid madani university, tabriz, iran
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

مریم لطفی | m lotfi
department of motor behavior, faculty of physical education and sport science, urmia university, urmia, iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات