این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۲-۲۲
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر "الگوی بزنف" بر قصد رفتار قلیان کشیدن دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه در جهان و ایران روند کشیدن قلیان در جوانان رو به افزایش است و اجرای مداخلات برنامه ریزی شده در کاهش کشیدن قلیان ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر "الگوی بزنف" بر رفتار قلیان کشیدن دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ای مداخله ای و نیمه تجربی است. 80 دانشجوی پسر و دختر ساکن خوابگاه به طور تصادفی چند مرحله ای به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته "مقیاس قصد رفتار قلیان کشیدن" "Water Pipe Behavioral Intention Scale" که بر اساس سازه های "الگوی بزنف" "BASNEF Model" طراحی شده بود جمع آوری شد. روایی صوری و محتوا پرسشنامه و پایایی آن با روش آزمون و باز آزمون r=0/99 تأیید شد. مداخله آموزشی2 ماه و به صورت دو جلسه بحث گروهی، یک جلسه یادآور، لوح فشرده و پیامک آموزشی بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته ها: میانگین نمره نگرش (P=0/66)، هنجار انتزاعی (P=0/103) و قصد رفتاری (P=0/13) در هر دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت. اما نتایج بعد از آموزش، تفاوت معنی داری را در میانگین نمره نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری نشان داد (P< 0/001). عوامل قادرکننده در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری را نشان نداد. نتیجه گیری: تأثیر مداخله آموزشی بر اساس "الگوی بزنف" بر قصد رفتار قلیان کشیدن در دانشجویان معنی دار بود. همچنین مداخلات آموزشی می تواند بر روی نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری افراد تأثیرگذار باشد. لذا پیشنهاد می شود برنامه ها و مداخلات آموزشی در جهت تغییر رفتارهای پر خطر بر اساس نظریه ها و الگوهای آموزش بهداشت انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دخانیات، قلیان، دانشجو، الگوی بزنف، خوابگاه، کرمان
عنوان انگلیسی
Effect of educational intervention on water pipe behaviour of students in dormitories of Kerman Medical University: BASNEF Model
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Over past years water pipe smoking have been increased among teenagers in the world. Hence, implementing an intervention plan to reduce water pipe smoking is required. This study aimed to determine the effect of an educational intervention on water pipe behaviour of students in dormitories of Kerman Medical University based on BASNEF Model. Materials & Methods: This was a quasi-experimental study. In total 80 students who were resident in university’s dormitories and were eligible to enter to the study were divided in two groups of intervention and control using multi-stage random sampling. Data were collected using "Water Pipe Behavioural Intention Scale" which was designed according to BASNEF Model. Face and content validity were used to determine the validity, while test-retest method was applied to measure the reliability of the questionnaire (r = 0.99). Two-month educational intervention included two sessions of group discussion, one reminder session, educational compact disc and educational messages. To analyze the data SPSS/16 was used. Findings: The mean scores of attitude (P=0.66), subjective norms (P=0.103) and behavioural intention (P=0.13) showed no significant difference before the education in both intervention and control groups. However, the result showed compelling difference in mean scores of attitude, subjective norms and behavioural intention after the education (P< 0.001). Enabling factors showed no important variation among intervention and control groups before and after the experiment. Conclusion: The educational intervention according the BASNEF Model was effective to decrease water pipe smoking behaviour among university students. In addition, the educational intervention influenced individuals’ attitude, subjective norms and behavioural intention. It is recommended to perform educational interventions based on the theory and models of health education to change high-risk behaviour.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ویکتوریا مومن آبادی | v momenabadi
department of health education and health promotion, faculty of public health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
عابدین ایرانپور | a iranpour
determinants of health, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نرگس خانجانی | n khanjani
department of epidemiology and biostatistics, faculty of public health, kerman university of medical sciences, kerman, iran.
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
محبت محسنی | m mohseni
research center for social determinants of health, institute for futures studies in health, kerman university of medicalsciences, kerman, iran.
مرکز تحقیقات الگو سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-50-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات