این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۷-۳۶
عنوان فارسی
ارزشیابی عملکرد شبکه بهداشت شهرستان بردسکن با استفاده از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهره گیری از الگوهای تعالی سازمانی بعنوان چارچوبی مناسب جهت راهبری کسب و کار به سوی مقاصدی برتر مورد استقبال بسیاری از سازمان های پیشرو در جهان قرار گرفته است. لذا سازمان ها با به کارگیری این الگوها، زمینه مقایسه عملکرد خود با دیگران و الگوبرداری از بهترین تجارب سازمان های موفق را فراهم میآورند. هدف از این مطالعه ارزشیابی عملکرد شبکه بهداشت شهرستان بردسکن با استفاده از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت است. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، 25 نفر از مدیران، مسوولین واحدها و کارشناسان ستادی در شبکه بهداشت شهرستان بردسکن در سال 91 به صورت سرشماری بررسی شدند. ابزار گردآوری دادهها "رویکرد پروفرما" "Proforma Approach" براساس الگوی EFQM بود. نمره هرکدام از عناصر نه گانه الگو بر اساس منطقRADAR (Results, Approach, Deployment, Assessment and Review) محاسبه شد. روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از روش آزمون- بازآزمون به دست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافتهها: شبکه بهداشت و درمان بردسکن در این ارزیابی از 1000 نمره ی در نظر گرفته شده در الگویEFQM ، 8/211 نمره به خود اختصاص داد که حوزه توانمندسازها 5/138و حوزه نتایج 3/73 نمره کسب نمودند. درصد نمره معیارهای نه گانه الگو شامل رهبری26درصد، استراتژی3/34 درصد، کارکنان 1/31 درصد، منابع و شرکتها30درصد، فرآیندها4/21درصد، نتایج مشتریان6 درصد، نتایج کارکنان 7/20درصد، نتایج جامعه6/16درصد، نتایج کلیدی 7/21 درصد بود. معیار استراتژی بیشترین و معیار مشتریان، کمترین نمره را بدست آوردند. نتیجهگیری: عملکرد این شبکه بهداشت براساس الگوی EFQM در وضعیت متوسط به پایین قرار دارد. توصیه می شود اقدامات و برنامه های بهبود متمرکز بر مناطق قابل بهبود متمرکز شود باشد تا سود بیشتری برای شبکه بهداشتی درمانی به همراه داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Performance evaluation of Bardaskan city health network: Using the model of the European Foundation for Quality Management (EFQM)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Using the organizational excellence models as a framework for evaluating the performance has been used by many leading organizations in the world. The aim of this study was to evaluate the performance of Bardaskan city health network by using the model of the European Foundation for Quality Management (EFQM). Materials & Methods : In this descriptive study, 25 managers, officials and experts in Bardaskan Health Network, Iran, participated in year 2013. Data collection instrument, (Performa Approach) was based on the EFQM Model. Validity of the instrument was measured by content validity and reliability by test re- test. Score for each of the nine criteria according to RADAR logic was calculated. Collected data were analyzed by SPSS/16. Findings : The total score of Bardaskan Health network was 211.8 out of 1000. Enablers got 138.5 and results 73.3 points. Percentage scores for each of the nine criteria of the model was as follows: leadership 26%, strategy 34 . 3%, employer 31 . 1%, resource and partnership 30%, processes 21 . 4%, customer results 6%, employer results 20 . 7%, society results 16 . 6% and key performance results 21 . 7%. Strategy criteria have the most and customer criteria have the lowest score. Conclusion: Bardaskan health network performance was evaluated as moderate low. More Focus to improve initiatives on the weakness area which has more effectiveness on the performance of the network is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین ابراهیمی پور | h ebrahimipour
research center for health services management, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
علی وفایی نجار | a vafaee najar
health sciences research center, department of health and management, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
هادی زمردی نیت | h zomorrodi niyat
health sciences research center, department of health and management, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
حسین امامیان | h emamian
student research committee, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-504-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات