این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۶

عنوان فارسی همبستگی تعارض پرستاران و هوش هیجانی سرپرستاران بخش اورژانس در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: اجرا و پیگیری منظم امور در بخش‌های اورژانس امری حیاتی است. در این بخش باید از هر عامل مخرب مثل تعارض بین پرستاران که بر فعالیت‌های بخش اثر منفی دارد، جلوگیری شود . این مطالعه با هدف تعیین همبستگی تعارض پرستاران و هوش هیجانی سرپرستاران بخش اورژانس در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه‌ی توصیفی- همبستگی، ا نتخاب نمونه ها به روش سرشماری بود و از بین 143 نفر از سرپرستاران و پرستاران بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران، 125 پرستار و 8 سرپرستار (مجموعاً 133نفر) در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای جمع‌آوری داده ها شامل "پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ" " Schering Emotional Intelligence Questionnaire "(برای سرپرستاران) و "پرسشنامه تعارض شغلی دوبرین" ( Dobrin Job Conflict Questionnaire ) (برای پرستاران) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره تعارض پرستاران با 13/4 ± 28/12 از 15 نمره در وضعیت "متوسط" و میانگین نمره هوش هیجانی سرپرستاران با 83/7 ± 20/110 از 165 نمره در وضعیت "خوب" قرار داشت. بین هوش هیجانی سرپرستاران و تعارض پرستاران همبستگی معناداری وجود نداشت (34/0- = r و 41/0= p ). نتیجه‌گیری: بررسی عوامل ایجاد‌کننده‌ی تعارض بین پرستاران باید در اولویت کاری سرپرستاران بخش اورژانس قرار گیرد. به منظور بهبود عملکرد سرپرستاران، پرستاران و در نهایت کل بخش اورژانس پیشنهاد می‌گردد نسبت به برگزاری کلاس‌ها یا کارگاه‌های آموزشی در جهت ارتقاء هوش هیجانی آنان اقدام گردد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، تعارض، پرستار، سرپرستار، بخش اورژانس.

عنوان انگلیسی The correlation between nurses’ conflict and head nurses’ emotional intelligence in the emergency ward of teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Implementation and following up of the activities in the emergency ward is a critical task. Due to importance of this ward in the hospital, any destructive factors such as conflict between nurses that have negative effects on their activities should be avoided. The aim of this study was to determine the correlation between nurses’ conflict and head nurses’ emotional intelligence in the emergency ward of teaching hospitals who are affiliated to Iran University of Medical Sciences in 2013. Materials & Methods: In this descriptive-correlational study, sampling method was census, hence 143 head nurses and nurses in teaching hospitals who were affiliated to Iran University of Medical Sciences were selected. Among the sample population, 125 nurse and 8 head nurse (total of 133) participated in the study. Data was collected by using of " Schering Emotional Intelligence Questionnaire " (for head nurses) and "Dobrin Job Conflict Questionnaire" (for nurses). Data was analyzed by SPSS/21. Findings: Nurses’ conflict average score with 28.12±13.4 out of 15 score was in "medium" level (12.28) and head nurses’ emotional intelligence average score with 110.20±7.83 out of 165 score was in "good" level. There was no significant correlation between head nurses’ emotional intelligence and nurses’ conflict (p=0.41 , r=-0.34). Conclusion: Assessing the cause of nurses’ conflict should be a prior task of head nurses of the emergency ward. In order to improve the performance of head nurses, nurses and the entire emergency department, it is recommended that training classes or workshops should be offered for nurses and head nurses to enhance their emotional intelligence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سوگند تورانی | s tourani
department of health care services management, school of health management and information sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

بتول احمدی | b ahmadi
department of health management and economics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

عطیه کرمی | a karami
department of health management and economics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-505-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات