این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۷-۵۷

عنوان فارسی ارزیابی صلاحیت پرستاران فوریت ها جهت ارائه مراقبت در موقعیت های بحرانی با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: پرستاران جزء اولین کسانی هستند که پس از بروز حادثه در محل حاضر می شوند. لذا باید بتوانند با استفاده از مهارت و سرعت عمل خود مراقبت های مورد نیاز را برای افراد حادثه دیده فراهم کنند. این مطالعه با هدف تعیین صلاحیت پرستاران فوریت ها جهت ارائه مراقبت در موقعیت های بحرانی با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (آسکی) در سال 1392 انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و با تعداد 25 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس و فوریت های بیمارستان های آموزشی شهرکرد بصورت سرشماری انجام شد. برای سنجش صلاحیت پرستاران جهت ارایه مراقبت پرستاری در بحران از آسکی، متشکل از 8 ایستگاه استفاده گردید. جهت سنجش عملکرد آزمون شونده در هر ایستگاه، از " چک لیست عملکرد" Task Based Checklist" " استفاده گردید. به منظور بررسی روایی از شیوه روایی محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از روش بازآزمایی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات عملکرد نمونه های پژوهش در هر 9 مهارت ارزیابی شده پایین تر از حد متوسط بود بطوریکه در انجام تریاژ (6/1 ± 5/3)، مدیریت راه هوایی (2/1 ± 4/4)، اقدامات نجات دهنده حیات (5/1 ± 9/3)، گذاشتن چست تیوپ (5/1 ± 9/4)، گذاشتن لوله بینی- معدی (2/2 ± 1/6)، مایع درمانی (7/0 ± 9/1)، رگ گیری (3/1 ± 4/4)، بخیه زدن (5/1 ± 6/8) و سونداژ ادراری (5/1 ± 1/9) بود. نتیجه گیری: صلاحیت پرستاران شرکت کننده در این پژوهش جهت ارائه مراقبت در موقعیت های بحرانی در سطح مطلوبی قرار ندارد و در کلیه مهارت ها پایین تر از حد متوسط بود. بنابراین، لازم است کلیه پرستاران جهت آمادگی برای حضور در موقعیت های بحرانی، مهارت های بالینی و تخصصی کسب کنند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment competencies among emergency nurses for responding in disaster situation with Objective Structured Clinical Examination
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Nurses are the first people that attend the accident site. Therefore, they must be able to take care of victims and have skill to prevent detrimental effects of disaster. The aim of this study was to determine competencies among Shahrekord emergency nurses responded in disaster situation with Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Materials & Methods: This study was a descriptive study which 25 emergency nurses of educational hospital in Shahrekord were recruited by census statistical methods. Competency of nurses for responding in disaster situation were evaluated by utilizing 8-station objective structured clinical examination (OSCE). In each station "Task Based Checklist" has been used for evaluation. For measuring validity, content validity and for reliability, test re test was used. Data were analyzed by using SPSS/16. Findings: The mean scores of nurses' performance in 8 stations were less than average. In triage station was (3.5 ± 1.6), life support (4.4 ± 1.2), airway management (3.9 ± 1.5), Chest tube insertion (4.9 ± 1.5), naso gastric tube insertion (6.1 ± 2.2), IV therapy (1.9 ± 0.7), IV line insertion (5.4 ± 1.3), suturing (8.6 ± 1.5) urinary catheterization (9.1 ± 1.5). Conclusion: Competencies of nurses in providing care in disaster were undesirable and less than average in all skills. So it is essential for nurses to acquire clinical and special skills to prepare for disaster situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه علی اکبری | f aliakbari
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهر کرد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

فرشته آیین | f aien
گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهر کرد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

مسعود بهرامی | m bahrami
nursing and midwifery care research center, faculty of nursing and midwifery, department of adult health nursing, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-454-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات