این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۸-۶۸
عنوان فارسی
عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده از دیدگاه پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال های ۹۰-۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه : دسترسی افراد نیازمند به خدمات تخصصی از طریق نظام ارجاع میسر می گردد. هدف از مطالعه حاضر تعیین عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده از دیدگاه پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1385 تا 1390 می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود که در سال1391 در کلیه مراکز بهداشتی درمانی مجری طرح پزشک خانواده کاشان و آران بیدگل انجام گرفت . از مجموع 118 پزشک خانواده که در زمان مطالعه فعالیت داشتند، امکان برقراری ارتباط با 18 نفر میسر نشد و با 100 پزشک به شیوه سرشماری تماس برقرار شد و نهایتا40 پزشک در آزمون پایلوت و 56 پزشک در مطالعه شرکت کردند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه دو بخشی پژوهشگر ساخته "پرسشنامه عملکرد نظام ارجاع از دیدگاه پزشکان خانواده" (The Function of Referral System from the Perspective of Family Physicians Questionnaire) بود. بخش اول شامل اطلاعات جمعیت شناسی و بخش دوم دارای 20 سوال در 4 بعد بود. روایی محتوا با استفاده از نظرات 10 نفر از متخصصان و پایایی پرسشنامه به روش همسانی درونی تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و EXCEL انجام شد . یافته ها: میزان آگاهی و فرهنگ جمعیت تحت پوشش با میانگین و انحراف معیار 45/0 ± 05/2؛ نامطلوب، میزان دانش و مهارت و مسئولیت پذیری کارکنان سلامت با میانگین و انحراف معیار 23/1 ± 45/3؛ مطلوب، همکاری پزشکان متخصص مستقر در سطح دو برنامه پزشک خانواده با میانگین و انحراف معیار 88/0 ± 67/1؛ نامطلوب، امکانات و تسهیلات برنامه پزشک خانواده با میانگین و انحراف معیار 6/0 ± 02/3؛ مطلوب و وضعیت کلی ارجاع به سطح دو با میانگین و انحراف معیار 03/1 ± 87/2 نامطلوب ارزیابی شد. نتیجه گیری: وضعیت ارجاع به سطح دو، در مطالعه حاضر نامطلوب بود. پیشنهاد می شود، سهولت دسترسی به خدمات تخصصی سطح دو، آموزش های مربوط و مداخلات در زمینه آشنایی بیشتر مردم و کارکنان بهداشتی و درمانی با اهداف برنامه پزشک خانواده انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طرح پزشک خانواده، ارزیابی پزشک خانواده، نظام ارجاع
عنوان انگلیسی
The performance of referral system from the perspective of family physicians of Kashan University of Medical Sciences: 2007-20012
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction : Access of needy people to special services is achieved through referral system. The aim of this study was to determine the function of referral system from the perspective of family physicians of Kashan University of Medical Sciences between 2007 to 2012. Materials & Methods : This descriptive study was conducted in all health centers of Kashan and Aran Bidgol, which implement the family physician program. From total of 118 family physicians who were involved in the study period, the researcher were contacted with 100 census statistical methods family physicians. 40 family physicians participated in the pilot test and ultimately 56 physicians participated in the study. The data gathering instrument was "The Function of Referral System from the Perspective of Family Physicians Questionnaire" with two parts. Part one is on demographic information and part two contains20 items in 4 dimensions. Content validity of the questionnaire were validated through 10 experts. Internal consistency was confirmed. Data analysis was performed using Excel and SPSS/16. Findings : The average age and duration of employment as a family physician was 33/3 ± 6/32 and 55/4 ± 9/6 years. In addition, the average of awareness and culture was 2.05 equivalent inappropriate , knowledge and skills of health team was 3.45 equivalent appropriate , level of specialist cooperation was 1.67 equivalent inappropriate , equipment of family doctors was 2.66 equivalent inappropriate and statues of referral system was 2.45 equivalent inappropriate . Conclusion: The situation of referral system was unacceptable. It is recommended to improve easy access to specialist services, training and related interventions in the field of public and health staff to become familiar with the goals of the family physician.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیراشکان نصیری پور | aa nasiripour
health services management department, faculty of management and economics, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
منیکا متقی | m motaghi
kashan university of medical sciences, kashan. iran.
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نرگس نوابی | n navvabi
kashan university of medical sciences, kashan, iran.
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-144-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات