این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۷-۱۳

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه آموزش خود مراقبتی بر اساس "الگوی خود مراقبتی اورم" بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: حملات دوره ای میگرن سبب اختلال عملکرد بیمار از جمله غیبت های طولانی مدت از محل کار، تاثیر بر خلق و خوی و اختلالات خواب می شود و نهایتا کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. این پژوهش با هدف تعیین بررسی تاثیر برنامه آموزش خود مراقبتی بر اساس "الگوی خود مراقبتی اورم" بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 42 بیمار مبتلا به میگرن مراجعه کننده به مرکز طب سنتی یکی از درمانگاه های اعصاب شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت یک گروهی قبل و بعد مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی و ابزار پژوهشگر ساخته "پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن" بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا با ارزیابی 10 نفر و اندازه گیری پایایی به روش آزمون مجدد استفاده شد. برنامه آموزشی خود مراقبتی بر اساس "الگوی خود مراقبتی اورم" طی 4 جلسه 2 ساعتی بر اساس نیازهای خود مراقبتی اجرا شد. کیفیت زندگی در دو مرحله قبل از آموزش و 8 هفته بعد از پایان جلسه آموزشی سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره عملکردهای وضعیت سلامت در بعد های "جسمی" و "روانی" بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش افزایش یافته بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0P=). بعلاوه، بین میانگین نمره کیفیت کلی زندگی بعد از آموزش نسبت به قبل از آن تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (049/0P=). نتیجه گیری: آموزش برنامه خود مراقبتی بر اساس "الگوی خود مراقبتی اورم" بر پایه نیازهای خود مراقبتی بیماران موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن می شود. پیشنهاد می شود از این الگو برای ارتقا کیفیت زندگی این بیماران استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله میگرن، آموزش، الگوی خود مراقبتی اورم، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Effect of educational program based on "Orem Self Care Model" on quality of life in patients with migraine
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Periodic attacks of migraine can cause some dysfunctionality such as long-term absence from work, mood change, sleep disturbances and ultimately change in quality of life. The aim of this study was to determine the effect of educational program based on "Orem Self Care Model" on quality of life in patients with migraine. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 42 patients with migraine were selected by convenience sampling referred to one of the traditional medical clinic of Tehran. The data were collected with demographic data questionnaire and "Quality of Life Questionnaire for Patients with Migraine". The questionnaire was validated by content validity of ten experts and two neurologist physician. Reliability of the questionnaire was confirmed by test-retest method. Orem's Self-Care Educational Program, was performed according to the patient needs during 2 hours in four sessions. The quality of life was measured in two stages before and 8 week after the study. Data were analyzed with SPSS/14. Findings: Average score of functions for the "physical" and "mental" status of the health, was increased before and after the study and it was significant (P=0.001). In addition, there was a significant difference, between mean scores of overall quality of life , before and after the study (P=0.049). Conclusions: Self-care educational program, based on "Ore m Self Care Model" and patients’ self-care needs, improves quality of life in the patients with migraine. It is recommended that this model be used to improve the quality of life in these patients. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید امت رضا | s omatreza
department of nursing, school of medical sciences, islamic azad university of mashhad, mashhad, iran.
گروه پرستاری،دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

زهرا مشتاق عشق | z moshtagh eshgh
school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran. corresponding author
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

منوچهر اسحاق | m eshagh
department of nursing, school of medical sciences, islamic azad university of mashhad, mashhad, iran.
گروه پرستاری،دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

میترا حکمت افشار | m hekmatafshar
, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمدکاظم نایینی | mk naieni
department of statistics, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran.
گروه آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-92-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات