این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۷-۱۵

عنوان فارسی تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که بر کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن ها تاثیر می‌گذارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعۀ نیمه‌تجربی است که 172 کودک 12-6 ساله مبتلا به آسم به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر‌اساس مراجعه به کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان افضلی پور کرمان به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمیت شناسی و "پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم" “PAQLQ: Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire” بود. روایی محتوای ابزار با نظر سنجی از 10 نفر از صاحب نظران و پایایی با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (80/0) مورد تایید قرار گرفت. الگوی توانمندسازی شامل 4 مرحله (افزایش دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه مداخله اجرا و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله تکمیل گردیدند. برای تحلیل داده‌ها از SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته ها: قبل از مداخله دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناسی و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان شدند. اختلاف معناداری بعد از مداخله از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی مختص آسم بین دو گروه مشاهده گردید (05/0P<). بعلاوه، قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله از نظر نمرات کیفیت زندگی تفاوت معناداری (001/0P<) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: اجرای الگوی توانمندسازی خانواده‌محور در افزایش کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم در ابعاد مختلف نشانه‌های جسمی، محدودیت فعالیت و عملکرد عاطفی موثر بود. لذا پیشنهاد می‌شود برای سایر بیماری‌ها نیز اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of family-centered Empowerment Model on quality of life school age children with asthma
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Asthma is a common chronic illness in children that effects patients` and their families` quality of life. The aim of this study was to determine the effect of family-centered Empowerment Model on quality of life of school aged children with asthma. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental research on 172 children between 6 and12 years old, whom were referred to asthma clinic in Kerman Afzalipoor Hospital. For this purpose, in control and experimental group were selected based on convenience sampling. Data was gathered using "Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire" and was approved with content validity and reliability (α=0.80). The model has four stages (increase knowledge, self-empowerment, self-steam and evaluation) and was used in discussions, demonstrations and cooperative leanings with experimental group. The participants completed questionnaire before and after intervention. For data analysis SPSS/16 was used. Findings: Results showed that before intervention there was not any significant difference between two groups in quality of life scores. However, after intervention, quality of life scores in experimental and between two groups was different (p< 0.05). Conclusion: Findings showed that the designed model has improved quality of life in children (symptoms, activity limitation, and emotional function). Hence, usage of this model is also suggested for other chronic illness. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راحله رجبی | r rajabi
razi school of nursing and midwifery, kerman medical university, kerman, iran.
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری رازی ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

سکینه سبزواری | s sabzevari
department of medical surgical, razi school of nursing and midwifery, kerman medical university, kerman, iran. corresponding author
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. نویسنده مسؤول .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فریبا برهانی | f borhani
medical ethics department, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
گروه اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

علی اکبر حقدوست | aa haghdoost
statistics and epidemiology department, health school, kerman medical university, kerman, iran.
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نسرین بازرگان | n bazargan
, pediatrics, asthma and allergy specialist, afzalipoor hospital, kerman, iran.
متخصص کودکان، فوق تخصص آسم و آلرژی، بیمارستان افضلی پور کرمان، کرمان، ایران


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-209-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات