این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۴-۲۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش به روش شبیه سازی شده بر میزان آمادگی پرستاران در انجام تریاژ حوادث
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کلید موفقیت در مدیریت تعداد بالای مصدومین با منابع محدود، تریاژ می باشد که بدون آمادگی پرستاران امری ناممکن به نظر می رسد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش شبیه سازی شده بر میزان آمادگی پرستاران در انجام تریاژ حوادث انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی پرستار بیمارستان روانپزشکی رازی که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شده بودند، به روش تصادفی ساده در دو گروه نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهشگر ساخته شامل "آزمون دانش تریاژ حوادث" "Knowledge of Disaster Triage Test" دارای سوال چهار گزینه ای و "آزمون دقت تریاژ حوادث" (Accuracy of Disaster Triage Test) شامل سوال چهار گزینه ای بود. روایی آزمون ها به روش روایی صوری و محتوا با نظر خبرگان و پایایی به روش آلفای کرونباخ برای "آزمون دانش تریاژ حوادث" / و "آزمون دقت تریاژ حوادث" / بدست آمد. پس از بررسی سطح دانش و دقت تریاژ در دو گروه، کارگاه آموزشی یک روزه به روش شبیه سازی شده تریاژ فقط در گروه مداخله اجرا شد. در نهایت مجدداً آزمون ها توسط دو گروه تکمیل و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین میانگین نمره آمادگی پرستاران در انجام تریاژ (دانش و دقت)، در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار مشاهده شد (/>p). همچنین بین میانگین تفاضل آمادگی پرستاران در انجام تریاژ (دانش و دقت)، بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی دار مشاهده شد (/>p). نتیجه گیری: آموزش به روش شبیه سازی بر میزان آمادگی پرستاران در انجام تریاژ حوادث تأثیر مثبت دارد. پیشنهاد می شود جهت آمادگی پرستاران در تریاژ حوادث و فوریت های پزشکی از این روش آموزشی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of simulated training course on preparedness of nurses to do pre-hospital triage
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The key to successful management of large number of victims with limited resources is triage, which without preparedness of nurses seem to be impossible. The aim of this study was to determine the effect of simulated training course on preparedness of nurses to do pre-hospital triage at Razi psychiatric hospital. Materials and Methods: This is a quasi-experimental study on 60 nurses in Razi psychiatric hospital who according to the inclusion criteria and randomly divided into two experimental and control groups equally by 30. The study tools developed by the researcher included “Knowledge of Disaster Triage Test” that contains 30 questions of four-choice. The “Accuracy of Disaster Triage Test” also contains 30 questions with four-choice. Face validity and content validity has been evaluated. Reliability were evaluated using Cronbach’s alpha for the “Knowledge of Disaster Triage Test” 0.75 and for the “Accuracy of Disaster Triage Test” 0.78. A day workshop “Disaster Triage Simulation Method” was arranged for intervention group and two groups were assessed by study tools before and after intervention. Data were analyzed using SPSS/16. Findings: The mean score of nurses preparedness regarding triage training (Knowledge and accuracy) in the intervention group were significantly different before and after the intervention (p< 0.001). The mean difference of nurses preparedness triage training (Knowledge and accuracy) there were significantly different between the two groups respectfully (p< 0.001). Conclusion: The results of the study showed, using the simulation method on triage training improved the nurses preparedness to do disaster triage. Therefore it is recommended to do this training program for nurses’ to improve their preparedness for disaster triage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل فرجی | a faraji
department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حمیدرضا خانکه | hr khankeh
department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran amp;amp; department of clinical science and education, karolinska institute, sweden. corresponding author
گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران و مدرس مهمان دپارتمان آموزش بالینی، دانشگاه کارولینسکا، سوئد. نویسنده مسؤول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمدعلی حسینی | ma hosseini
department of rehabilitation administration, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
کیانوش عبدی | k abdi
department of rehabilitation administration, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
پوریا رضاسلطانی | p rezasoltani
department of information technology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-260-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات