این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۰-۳۸
عنوان فارسی
توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی-اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توانمندی پرستاران نقش مهمی در تحقق رسالت نظام سلامت ایفا میکند. یکی از مشکلات نظام بهداشت و درمان، میزان توانمندی حرفهای و مراقبتی پرستاران است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن با مشخصات فردی-اجتماعی آن ها انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی است که در آن 170 نفر پرستار با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان پرستاران شاغل در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان تهران انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی مشخصات فردی-اجتماعی، "پرسشنامه توانمندی بالینی" Clinical Competency Questionnaire" و پرسشنامه "توانمندی روانشناختی اسپریتزر"Psychological Empowerment Spreitzer" انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها در مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از SPSS نسخه 13 صورت گرفت. یافته ها: بالاترین میانگین نمره توانمندی بالینی در بعد تواناییهای مدیریتی (8/5±41/44) و کمترین میانگین نمره در بعد اقدامات تشخیصی (84/1±94/13) حاصل شد. در توانمندی روانشناختی بیشترین میانگین نمره متعلق به بعد شایستگی (38/1±4/9) و کمترین میانگین نمره متعلق به بعد استقلال (72/1±37/8) بود. همبستگی معنی داری بین تعداد کارکنان در بخش، سطح تحصیلی پرستاران و برخی ابعاد توانمندی های روانشناختی و بالینی و همچنان بین سابقه کار در بخش فعلی با برخی ابعاد توانمندی بلاینی و سابقه کار بالینی و برخی ابعاد توانمندی روانشناختی بدست آمد (05/0P<). نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میزان توانایی های مدیریتی و اقدامات تشخیصی در مقابل موثر بودن و مستقل بودن پرستاران، ارائه برنامه های بازآموزی و آموزش های ضمن خدمت پرستاران، همچنین دادن اختیارات و مسئولیت بیشتر به پرستاران توانمند، می تواند سبب ارتقاء احساس استقلال در پرستاران گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرستاری، توانمندی بالینی، توانمندی روان شناختی.
عنوان انگلیسی
Clinical competency and psychological empowerment of nurses and their correlation with demographic characteristics
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nurse’s competency plays an important role in achieving health system objectives. One of the problems in health care system in various countries is the level of nurses' competencies. The aim of this study was to determine clinical competency and psychological empowerment of nurses and their correlation with demographic characteristics. Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, 170 subjects were selected through simple random sampling method among the nurses of social security hospitals in Tehran. Data was gathered by the questionnaire with three parts: personal-social characteristics, “Clinical Competency Questionnaire" and "Psychological Empowerment Spreitzer". Validity and reliability were confirmed in previous studies. Data were analyzed by SPSS/13. Findings: The highest mean score in clinical competency was seen in managerial capabilities dimension (44.41±5.8) and the lowest mean score also was seen in diagnostic procedures dimension (13.94±1.84). The highest mean score in psychological empowerment was in competency dimension (9.4±1.38) and the lowest mean score also was in independence dimension (8.37±1.72). In addition, there was a significant correlation between the number of staff in ward, educational status of nurses and some dimensions of clinical competency and psychological empowerment and also between the working experience in current ward and some dimensions of clinical empowerment and clinical work experience and some psychological empowerment dimensions (P< 0.05). Conclusion: Based on the higher rate of managerial capabilities and diagnostic procedures, in opposite of nurses impact and independence, retraining programs, continuing education or in-service education programs for nurses, giving more authority and more responsibility to nurses can promote sense of independence in all nurses
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Nursing, Clinical competence, Psychological empowerment
نویسندگان مقاله
حسین ابراهیمی | h ebrahimi
department of psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
راحله حسین زاده | r hosseinzadeh
labafinejad hospital, social security organization, tehran, iran. corresponding author
بیمارستان لبافی نژاد، سازمان تامین اجتماعی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان تامین اجتماعی
منصوره زاغری تفرشی | m zaghari tefreshi
department of nursing management, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
صدف حسین زاده | s hosseinzadeh
social sciences, university of tehran, tehran, iran.
گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد اصغری جعفرآبادی | m asghari jafarabadi
faculty of health, medical education research center, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-212-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات