این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۹-۴۹

عنوان فارسی بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و همبستگی آن با میزان اضطراب و برخی مشخصات جمعیت شناسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت یکی از معیارهای تعیین کننده سلامت می باشد. از سویی افسردگی، اضطراب و تنش شایعترین مشکلات روانشناختی در میان دانشجویان می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و همبستگی آن با میزان اضطراب و برخی مشخصات جمعیت شناسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی بر روی 160 نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سه بخشی شامل سؤالات جمعیت شناسی، "سیاهه اضطراب اشپیل برگر" (Spielberger Anxiety Inventory) شامل40 عبارت و "نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت"(Health-Promoting Lifestyle Profile II) HPLP-II شامل 52 سوال بود. روایی ابزارها به روش روایی محتوا و پایایی آن ها نیز با استفاده از روش های همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ برای "سیاهه اضطراب اشپیل برگر" برابر 90/0 و برای "نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت"برابر 92/0 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS نسخه 18 استفاده شد. یافته ها: 9/58 درصد دانشجویان مورد مطالعه مضطرب بودند. از میان زیر مجموعه های رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، رشد معنوی با میانگین و انحراف معیار (56/0±99/2) و شاخص فعالیت فیزیکی با میانگین و انحراف معیار (64/0± 16/2) به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده بودند. بین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و جنس (0001/0P<) و بومی بودن و مطالعه غیردرسی (001/0P=) همبستگی معنی داری دیده شد. همبستگی بین اضطراب با رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نیز معکوس و کاهشی بود که قویترین همبستگی اضطراب با رشد معنوی بود (001/0(P<. نتیجه گیری: نتایج بیانگر وجود اضطراب در بیش از نیمی از دانشجویان و همبستگی معکوس رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با اضطراب، و نیز نامناسب بودن رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت خصوصا در ابعاد فعالیت جسمی و تغذیه در دانشجویان می باشد. انجام مطالعه در سایر دانشگاه ها پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتقاء سلامت، اضطراب، دانشجو

عنوان انگلیسی Health promotion behaviors and its correlation with anxiety and some students’ demographic factors of Alborz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Health promotion behavior is one of the health criteria.On the other hand, depression, anxiety and stress are the most common psychological problems among students. The aim of this study was to determine health promotion behaviors and its relation with anxiety and some students’ demographic factors of Alborz University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, 160 students of the Alborz university were selected through simple random sampling method. The data collection instruments was a demographic questionnaire, "Spielberger Anxiety Inventory" with 40 items and Health- Promoting Lifestyle Profile II (HPLP-II) questionnaire with 52 questions. The validity of instruments was determined by content validity and the reliability was obtained by internal consistency and alpha Cronbach coefficient for Spielberger Anxiety Inventory (α=0.90) and for (HPLP-II) questionnaire (α=0.92). The data was analyzed with SPSS/18. Findings: Anxiety prevalence among students was 58.9 percent in this study. Among subsets of health promoting behaviors, spiritual growth index with a mean (2.99±0.56) and physical activity index with a mean (2.16±0.64), were assigned to the highest and lowest scores, respectively. Between health promoting behaviors and gender (P< 0.0001) and being native and study of non-school related books (P=0.001) a significant relationship was found. The relation between anxiety and health promoting behavior was decreasing hence the strongest significant relationship was between anxiety and spiritual development index(-0.56). Conclusion: The results indicate anxiety among over than half of students, reverse relationship between health promoting behaviors and anxiety and inappropriate health behaviors, especially in the aspects of health promoting physical activity and nutrition among students. Conducting this research in other universities is recommended. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health promotion, Anxiety, Students.

نویسندگان مقاله روح انگیز نوروزی نیا | r norouzinia
educational development center, alborz university of medical sciences and health services, alborz, iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

مریم آقابراری | m aghabarari
department of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery, alborz university of medical science and health services alborz, iran amp;amp; phd student, center for nursing care research, tehran university of medical sciences, tehran, iran. corresponding author .
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران و دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. نویسنده مسؤول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

محمود کهن | m kohan
department of operating room, faculty of paramedical, alborz university of medical science and health services, alborz, iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

مهرداد کریمی | m karimi
department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-289-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات