این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۳۲-۳۹
عنوان فارسی
بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس الگوی سروکوآل
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: آموزش دانشگاهی در سراسر جهان با توجه به نظام آموزش عالی و نقش اطلاعات و ارتباطات تحت تاثیر تغییرات و اصلاحات مهمی قرار گرفته است. این نظام در صورتی از عهده وظایف خود بر می آید که از نظر کیفیت آموزشی در وضعیت مطلوبی باشد. این پژوهش به منظور تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس الگوی سروکوآل انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش با روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران به تعداد 2322 نفر بود که از میان این افراد 341 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری داده ها از طریق "پرسشنامه سروکوآل"(Servqual Questionnaire) که دارای 26 سؤال است جمع آوری شد. اعتبار و پایایی آن بر اساس مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل استباطی دادهها از طریق آزمون تی گروههای همسان بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بعد تضمین (با میانگین 41/4)، بعد پاسخگویی (با میانگین 32/4)، بعد همدلی (با میانگین 38/4) و بعد ملموس بودن (با میانگین 47/4) بود و انتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از خدمات دریافت شده بود. اما در بعد اطمینان (با میانگین 42/4) خدمات دریافت شده در سطح انتظارات قرار داشت. نتیجهگیری: هرچند انتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از خدمات دریافتی قرار داشت و دانشجویان از کیفیت خدمات دانشگاه رضایت کامل نداشتند، ولی از رضایت نسبی برخوردار بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت خدمات، رضایت دانشجویان، الگوی سروکوآل
عنوان انگلیسی
Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Given the pivotal role of information and communications, academic education has been subject to major revisions and modifications throughout the worldwide. The system may fulfill its role only if it is in an acceptable status in terms of education quality. The aim of present study was to determine the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model. Materials and Methods: This study was conducted by descriptive method. The population consisted of all students at Mazandaran University of Medical Sciences whom was 2,322 people. 341 students were selected from statistical population through randomized sampling. Data were collected using a 26-item Servqual Questionnaire. Validity and reliability was confirmed by previous studies. Data were analyzed using t-test of homogeneous groups using SPSS/16. Findings: The findings of the study indicated that the students had higher expectations than received in dimensions of assurance (mean 4.41), responsiveness (mean 4.32), empathy (mean 4.38) and tangibles (mean 4.47). However, the services were at the same level as expectations in the dimension of reliability (mean 4.42). Conclusion: The students’ expectations were higher than the services they received, and they had not complete satisfaction of educational service. The students reported relative satisfaction with the service.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ترانه عنایتی | t enayati
فرشیده ضامنی | f zameni
نگار نصیرپوردرویی | n nasirpoor deravi
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-187-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت فناوری سلامت (مدیریت تکنولوژی)
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات