این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۷-۱۶

عنوان فارسی بررسی شکاف بین وضعیت های موجود و مطلوب مدیریت کیفیت فراگیردر مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی شهر گرگان با استفاده از منطق فازی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: یکی از محور های مهم خدمات در بخش سلامت، خدمات توانبخشی است. کیفیت پایین خدمات توانبخشی می تواند افزایش شیوع ناتوانی ها و معلولیت ها را در جامعه به دنبال داشته باشد. مدیریت کیفیت فراگیر (TQM= Total Quality Management) می تواند تحولات لازم را برای دستیابی به کیفیت مطلوب ایجاد کند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین وضعیتهای موجود و مطلوب مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر در مراکز بهزیستی غیردولتی شهر گرگان با استفاده از منطق فازی انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و جامعه مورد مطالعه کارکنان مراکز توانبخشی غیر دولتی شهر گرگان در سال 1390-1389بودند. ابزار پژوهش، "پرسشنامه های "سنجش شکاف بین انتظارات" و "ادراکات مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر"."Measurement Gap between Expectations" and "Perceptions of TQM Components” بود. اعتبار پرسشنامه ها به روش شاخص اعتبار محتوا (CVI) و نسبت اعتبار محتوا (CVR) محاسبه گردید که شاخص اعتبار محتوا برای هر دو پرسشنامه 0.83 بدست آمد و پایایی آن با محاسبه همبستگی درونی سوالات آلفای کرونباخ0.93 مورد تایید قرار گرفت. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده، برای اجرای آزمون های به کار رفته در این پژوهش از نرم افزار هایSPSS/17 و EXCEL 2007استفاده شد. یافته ها: میانگین کل امتیازات فازی انتظارات جامعه مورد مطالعه (982/0،923/0،822/0)، بیش ازمیانگین کل امتیازات فازی ادراکات (83/0،71/0،59/0) آنها بود. همچنین نتایج نشان ‌داد که بین انتظارات و ادارکات کارکنان در تمامی مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: تفاوت معنی دار درمؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر، بیانگر آنست که کارکنان وضعیت موجود را پایین تر از شرایط مطلوب ارزیابی کرده اند. لذا توصیه می گردد سازمان های مورد مطالعه به مؤلفه های مدیریت کیفیت جامع توجه بیشتری داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت کیفیت فراگیر، منطق فازی، مراکز توانبخشی.

عنوان انگلیسی Gap analysis between expectations and perceptions on Total Quality Management in private Gorgan’s rehabilitation centers by using Fuzzy logic
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Rehabilitation service is one the most important aspect of health system services. If quality is not appropriate, disability could increase in society. Total Quality Management (TQM) can make revolution to achieve the desired quality. The aim of this study was to determine gap analysis between expectations and perceptions on Total Quality Management in private Gorgan’s rehabilitation centers by using Fuzzy logic. Materials and Methods: This study was a descriptive-analytical, survey. Samples were selected from staffs of private Gorgan’s rehabilitation centers. Two survey questioners of "Measurement Gap between Expectations" and "Perceptions of TQM Components” was used. Validity of the questionnaires were measured by Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI), which was 0.83 for both questionnaires and reliability was confirmed by internal consistency (α= 0.932). After collecting questionnaires, questionnaires were analyzed by SPSS/17, EXCEL 2007. Findings: The total fuzzy average of expectation with 0.822, 0.923, and 0.982values, was more than total fuzzy average of perceptions (0.59, 0.71, and 0.83). Furthermore, findings showed a significant difference between expectations and perceptions in all factors of TQM. Conclusion: There was a significant difference between all factors of total quality management. It means that staffs mentioned present condition is lower than optimum condition and the organizations couldn't supply their staffs’ expectations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم احمدی لیوانی | a ahmadi livani
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد علی حسینی | ma hosseini
گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد ولی پور خطیر | m valipour khatir
دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-124-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات