این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۴-۶۵
عنوان فارسی
طراحی و روان سنجی "مقیاس رضایتمندی پرستار از گزارش نویسی"
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: ثبت مراقبت های پرستاری ابزاری مهم جهت تعیین صحت و ارزشیابی مداخلات درمانی و مراقبتی است. در این رابطه، رضایت پرستاران از گزارش نویسی سبب ثبت صحیح گزارش می شود. هدف از انجام این پژوهش، طراحی و روان سنجی "مقیاس رضایتمندی پرستار از گزارش نویسی" می باشد. مواد وروش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه اکتشافی است که در ابتدا، با مروری بر مطالعات در باره مفهوم و ابعاد رضایت و رضایتمندی پرستار از گزارش نویسی، "مقیاس رضایتمندی پرستار از گزارش نویسی" طراحی و تدوین گردید. سپس اعتبار محتوا با استفاده از شاخص اعتبار محتوای والتس و باسل (Waltz & Bausell) با نظرات 17 متخصص در زمینه رضایتمندی پرستار و گزارش نویسی، اندازه گیری گردید. اعتبار صوری مقیاس رضایتمندی پرستار از گزارش نویسی" با نظرخواهی از 20 متخصص در زمینه رضایتمندی پرستار و گزارش نویسی و اعتبار سازه با مروری برکتب، مقالات، پژوهش ها و مصاحبه با افراد متخصصین انجام گردید. برای اندازه گیری پایایی از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون مجدد (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده گردید. یافته ها: در ابتدا 75 عبارت در "مقیاس رضایتمندی پرستار از گزارش نویسی" تدوین شد. سپس در بررسی اعتبار محتوا، عباراتی که شاخص اعتبار محتوی آنها بیشتر از 75 درصد بود در مقیاس
کلیدواژههای فارسی مقاله
روان سنجی، مقیاس رضایتمندی پرستار، گزارش نویسی
عنوان انگلیسی
Development and psychometric evaluation ‘Nurse Satisfaction of Report Writing Scale’
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Recording nursing care is an important tool to determine eligibility and evaluation of care interventions. In this regard, satisfaction of nurse with recording could provide correct nursing record. The aim of this study was development and psychometric evaluation ‘Nurse Satisfaction of Report Writing Scale’ Materials and methods: This Study is an exploratory study that by review of studies about concept and dimensions of satisfaction and satisfaction of nurses about report writing at primilarinary stage of, satisfaction "Nurse Satisfaction Report Writing Scale" was developed. Content validity was measured using Content Validity Index (Waltz and Basel) by 17 experts and face validity of the scale was assessed using 20 experts in the field of report writing and construct validity were evaluated by review of literature, books, articles, researches and interviews of experts. Moreover, reliability of the scale was determined by internal consistency (Cronbach's alpha) and test-retest (Pearson correlation coefficient). Findings: At first stage item were developed in the scale and later using content validity index, items with value of more than 75% were retained. Hence, the numbers of items were reduced to 66 numbers. Construct validity of the questionnaire showed 7 factors. Furthermore, the findings showed, internal consistency reliability (Cronbach's alpha) (α=0/981) for 7 dimensions and re-test by Pearson correlation coefficient (r=0/912). In final stage, 15 items were deleted thus total number of items reduced to 51 items. Conclusion: The results of this study showed that questionnaire of nurses with 51 items of the type of report writing Likert is valid and reliable. Due to the lack of valid and reliable scale to measure satisfaction of nurses from report writing, using the scale can be helpful. Measuring other types of validity such as concurrent validity is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید عبدالصمد عطارزاده بهبهانی | seyed abdolsamad attarzadeh behbahani sas
شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فریده یغمایی | yaghmaei f
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نیما اختر دانش | akhtardanesh n
مسئول واحد آمار وانفورماتیک معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
حمید علوی مجد | alavi majd h
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-25-18&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات