این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران با کیفیت خدمات بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات نشان داده است که مهارتهای ارتباطی پرستاران با بیمار و سایر اعضای تیم درمانی یک مهارت بالینی به شمار می‌رود و یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء نتایج بهداشتی و درمانی برقراری ارتباط مناسب بین پزشک و یا پرستار با بیمار می‌باشد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران باکیفیت خدمات بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضربه روش توصیفی - همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 384 بیمار بستری در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود که به روش تصادفی طبقه ای در بیمارستان های منتخب تعیین گردیدند. ابزار گرد آوری داده‌ها‌ پرسشنامه ای شامل سه بخش، اطلاعات جمعیت شناسی، مهارت های ارتباطی پرستار (پرسشنامه پژوهشگرساخته 28سوال) و کیفیت خدمات بستری بود. اعتبار ابزار، در زمینه مهارت ارتباطی از روش اعتبار محتوا وپایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 92 /0، بر روی 20 بیمار بستری در بیمارستان های منتخب، مورد تایید قرار گرفت. درمورد اندازه گیری کیفیت خدمات، از مقیاس سروکوال استفاده گردید. داده ها با نرم افزارSPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و کیفیت خدمات بستری دربیمارستان های مورد مطالعه همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (78/0r= و 001/0 p-value=). به علاوه، بین مهارت های ارتباطی از نظر بیماران با ابعاد کیفیت خدمات (عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین و همدلی) همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت که از لحاظ شدت همبستگی بین دو متغیر مهارت ارتباطی و کیفیت خدمات، از بیشترین به کمترین، شامل بعد تضمین (708/0(r=، قابلیت اعتماد (689/0r=)، پاسخگویی (637/0 (r=، همدلی (552/0(r= و ملموس (514/0r=)، بود. نتیجه گیری: بهبود مهارت های ارتباطی کارکنان بیمارستان ها، می تواند به افزایش کیفیت خدمات درمانی در این مراکز منجر گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت ارتباطی، کیفیت، خدمات بستری، بیمارستان، پرستار

عنوان انگلیسی Correlation between nurses' communication skills and inpatient service quality in the hospitals of Kashan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today studies have shown that communication between the physician/or the nurse with the patient treated as a clinical skill and considered as one of the main effective factors in improving both client’s satisfaction and health care outcomes. The aim of this study was to determine the correlation between nurses' communication skills and inpatient service quality in the hospitals of Kashan University of Medical Sciences, 2011. Methods and Materials:In this correlation study using a stratified sampling, 384 patientsfrom hospitals of Kashan University of Medical Sciences were selected. A three-section questionnaire for assessing respectively demographic characteristics, nurse’s communication skill, and inpatient service quality was used to collect the data. For communication skills, instrument validity and reliability were tested by content validity method and Cronbach’s alpha coefficient of 0.92, respectively on 20 patients in the hospitals under study. In measuring the service quality, SERVQUAL Scale was used. With regard to analyzing the data, Freedman’s statistical test was applied to study the service quality dimensions versus inpatient service quality. Also Spearman’s rank correlation coefficient was applied to detect the type and level of relationship among the nurses’ communication skills. Findings: Results showed that there was a significant correlation between communication skills and inpatient service quality in the hospitals (P-value=0.001 and R=0.782). The patients noticed a positive and significant correlation between communication skills and service quality dimensions. The intensity of the relationship between the two variables from the highest to the lowest is 0.708, 0.689, 0.637, 0.552, and 0.514, respectively for the assurance, reliability, responsiveness, empathy, and tangibles. Conclusion: Consequently, improving the communication skills for the hospital personnel can improve the service quality contribution of hospitals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر اشکان نصیری پور | amir ashkan nasiripour a a
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

زهرا سادات سعید زاده | zahra sadat saeedzadeh z s
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمد صباحی بیدگلی | sabahi beedgoli m
kashan ums
د ع پ کاشان


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-23-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات