این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۱

عنوان فارسی بررسی منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در بالین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: جهت ارایه مراقبت با کیفیت و ایمن به بیمار، گسترش و کاربرد دانش پرستاری الزامی است. این مطالعه با هدف تعیین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در کار بالین صورت گرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی شهید بهشتی به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، "پرسشنامه منابع دانش" شامل اطلاعات جمعیت شناسی (شامل 6 سؤال) و منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران (شامل 16 سؤال) بود که اعتبار و پایایی این ابزار به ترتیب با روش های اعتبار محتوا و آزمون مجدد (ضریب پایایی 80/0) اندازه گیری و تایید شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS 14 انجام شد. یافته ها: یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که مهم ترین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در کار بالینی به ترتیب: اطلاعات حاصل از تجربه کار با بیماران (39 درصد)، اطلاعات حاصل از تحصیلات دانشگاهی و اطلاعات به دست آمده در مدت خدمت (35 درصد) وکمترین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران مقالات چاپ شده در مجلات پرستاری (2 درصد) بوده است. نتیجه گیری: با توجه به توسعه روز افزون علم و انجام پژوهش ها در پرستاری، استفاده از دانش نوین در عملکرد بالینی پرستاری ضروری است. این امر سبب کاهش فاصله بین نظری و عمل و نیز افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیماران می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منابع دانش، پرستاران، کار بالین

عنوان انگلیسی Assessment on knowledge sources used in nursing practice
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Development and application of nursing knowledge is necessary to provide a safe and high quality of patient care. The aim of this study was to determine the knowledge sources used in nursing practice. Methods and Materials:In this descriptive study, 100 nurses from different wards of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services educational hospitals were selected and completed a 2- parts knowledge sources questionnaire including demographic (6 questions) and knowledge sources questions (16 questions). Content validity and test– retest (0.8) methods were used for measuring validity and reliability of the questionnaire respectively. Descriptive statistics and correlation tests were used for analysis of data by SPSS (v.14) software. Findings: The results showed that most important knowledge sources used in nursing practice were personal experience of nursing patients/clients (39%), what has worked for years and information that learned in nursing school (35%). The least important knowledge source used in nursing practice was articles published in nursing journals (2%). Conclusion: Due to increase of knowledge and research in nursing, use of new knowledge, in nursing practice is necessary. This will reduce gap between theory and practice and also improve quality of patient care
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge sources, Nurses, Nursing Practice

نویسندگان مقاله نسرین نیک پیما | nikpayma n
shahid beheshti ums
د پ م شهید بهشتی

احمد ایزدی | izadi a
shahid beheshti ums
د پ م شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-23-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات